Enkele dagen geleden was er een alarmsignaal hoorbaar in ons appartementsgebouw.
Het appartementsgebouw heeft in de gemene delen een gemeenschappelijke alarminstallatie,
met alarmgevers op alle verdiepingen.
Aangezien er nergens rook of vuur was te bekennen contacteerde één van de bewoners van het gebouw (huurder)
de syndicus (en niet de brandweer). De syndicus stuurde een technieker die prompt de bewegingsmelders van de verlichting (!) van het plafond verwijderde om het alarm te stoppen. Hij dacht dat het rookmelders waren...
Net toen ik thuiskwam stelde hij zijn vergissing vast. Ik hoorde onmiddellijk dat het geluid niet uit de gemene delen afkomstig was, maar wel
uit een appartement (privatief). De bewoners waren met verlof, gelukkig hadden ze bij de syndicus een sleutel gedeponeerd zodat men in het app kon.
Daar werd vastgesteld dat de oorzaak een rookdetector was die met geluid aangaf dat de batterij bijna plat was.
Vervolgens monteerde de technieker de bewegingsdetectoren terug in de inkomhal. Nu stellen we vast dat de lichten in de hal permanent aan en uitgaan. Nochtans is de tijdsinstelling ok, vermoedelijk werden de detectoren verkeerd aangesloten.
Vraag is nu wie de kosten van de interventie moet betalen alsook de kosten voor het terug in orde brengen van de halverlichting.
De VME of de eigenaar van het appartement waar een privatief alarm afging.
Er is immers geen defect geweest in de gemene delen. Met uitzondering van het defect dat de installateur zelf heeft veroorzaakt.