alarm in appartementsgebouw

't appartement
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

alarm in appartementsgebouw

#1 , 27 jul 2018 18:24

Enkele dagen geleden was er een alarmsignaal hoorbaar in ons appartementsgebouw.
Het appartementsgebouw heeft in de gemene delen een gemeenschappelijke alarminstallatie,
met alarmgevers op alle verdiepingen.
Aangezien er nergens rook of vuur was te bekennen contacteerde één van de bewoners van het gebouw (huurder)
de syndicus (en niet de brandweer). De syndicus stuurde een technieker die prompt de bewegingsmelders van de verlichting (!) van het plafond verwijderde om het alarm te stoppen. Hij dacht dat het rookmelders waren...
Net toen ik thuiskwam stelde hij zijn vergissing vast. Ik hoorde onmiddellijk dat het geluid niet uit de gemene delen afkomstig was, maar wel
uit een appartement (privatief). De bewoners waren met verlof, gelukkig hadden ze bij de syndicus een sleutel gedeponeerd zodat men in het app kon.
Daar werd vastgesteld dat de oorzaak een rookdetector was die met geluid aangaf dat de batterij bijna plat was.

Vervolgens monteerde de technieker de bewegingsdetectoren terug in de inkomhal. Nu stellen we vast dat de lichten in de hal permanent aan en uitgaan. Nochtans is de tijdsinstelling ok, vermoedelijk werden de detectoren verkeerd aangesloten.

Vraag is nu wie de kosten van de interventie moet betalen alsook de kosten voor het terug in orde brengen van de halverlichting.
De VME of de eigenaar van het appartement waar een privatief alarm afging.
Er is immers geen defect geweest in de gemene delen. Met uitzondering van het defect dat de installateur zelf heeft veroorzaakt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 jul 2018 19:55

Volgens mijn dient de firma van de technieken die de bewegingssensoren losmaakt, dit herstellen of betalen.
De kosten voor de eerste interventie zal de mede-eigenaar moeten betalen wiens rookmelder afging.
Ik snap echter iets niet. Als de batterij bijna plat is gaat een roomleder om de paar minuten 1 x piepen. Als er brand is piept die meerdere malen per seconde, en dat signaal is beduidend minder hard. Hoorden jullie dat verschil dan niet?

't appartement
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jul 2018 20:16

Het was een constante ononderbroken hoge fluittoon, non-stop.
Daaraan herkende ik onmiddellijk dat het niet van het gemeenschappelijk brandalarm kon komen, want dat geluid ken ik vanwege de testen van het systeem.
Ik was degene die vaststelde dat het een ander geluid was dan van het gemeenschappelijk alarm en dat het uit een appartement kwam.
De technieker wou me eerst zelfs niet geloven. Was ik niet gearriveerd dan had die waarschijnlijk gans ons alarmsysteem gesloopt....
Technieker is de klusjesman die kleine jobkes doet voor de syndicus (zijn "technische dienst" :shock: ...).

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 27 jul 2018 20:40

Dan zal de syndicus dat moeten betalen

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 25 aug 2018 06:55

Lijkt me ook 'firma' technieker dus... en ook de kosten om alles in orde te brengen.
Factuur dus naar zichzelf - rekeningcommissaris al verwittigen dat die kosten niet mogen verrekend worden.
Eerste interventie is voor huurder.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”