Dakrenovatie

JoachimB
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Dakrenovatie

#1 , 27 jul 2018 10:28

Het dak van ons appartement is aan vervanging toe. (Lees nieuwe isolatiewetgeving)
Aangezien er veluxen in het dak zitten zullen deze mee moeten worden vervangen.

Momenteel is er grote verdeeldheid tussen de eigenaars of de kosten van de veluxen moeten worden gedragen door de gemeenschap of door de private eigenaars. Tijdens een algemene vergadering heeft de syndicus namelijk een uitspraak gedaan dat deze kosten maar privatief moeten worden gedragen.

Ik heb de basisakte er even bijgenomen maar heb het moeilijk om deze correct te interpreteren.

art5. - Privatieve zaken
Maken het voorwerp uit van privatieve eigendom, de gedeelten van het gebouw die ten uitsluitende gebruike van de medeeigenaar staan.
-...
-de venster welke de kozijnen, ruiten, eventuele luiken en/of zonneblinden omvatten.
-...

art6. - Gemeenschappelijke zaken
Zijn gemeenschappelijke delen van het gebouw, deze gedeelten die zijn bestemd zijn ten gebruike van verschillende loten of sommige hiervan, de delen hierna opgesomd, zonder dat deze opsomming nochtans een beperkend karakter heeft en voorzover de vermelde delen erin voorkomen.
-...
-de daken van het gebouw, de garage of de aanhorigheden met de bedekking hiervan en de waterafvoerpijpen
-...

art7. Interpretatieregel
Ingeval van twijfel worden als gemeenschappelijk beschouwd, alle delen en/of installaties die niet uitsluitend ten dienste staan van één enkel privatief element

Concrete vragen zijn:
-Zijn de veluxen gemeenschappelijk of privatief aan de hand van bovenstaande delen vanuit de basisakte?
-Kunnen eigenaars van dakappartementen worden verplicht extra kosten te maken door de andere mede-eigenaars indien deze stemming positief zou zijn voor een renovatie waarbij de veluxen eruit moeten?

Alvast bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jo23
Berichten: 381
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jul 2018 12:24

Het lijkt me ook normaal dat de kosten voor nieuwe velux ramen en isolerende beglazing ten laste zijn van de eigenaars die hiervan het genot hebben = licht in hun dakappartement.
Eigenaars die verkiezen om de ramen niet meer te plaatsen kunnen natuurlijk altijd aangeven dat het dak volledig mag dicht gemaakt worden en dat de ramen overbodig zijn. Ik volg dus de redenering van de syndicus, overigens bij een stemming zal er waarschijnlijk altijd een meerderheid van de eigenaars dit standpunt ook volgen.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 27 jul 2018 12:32

Indien privatieve delen moeten worden afgebroken om tot renovatie van gemene delen over te kunnen gaan moeten de kosten daarvan ook gedragen worden door de Vereniging van Mede-Eigenaars.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jul 2018 10:16

Ik zou het zo interpreteren; Als een eigenaar een bijkomend raam wenst, of een duurder type (geluidsdempend bijvoorbeeld) dan moet hij dit zelf betalen. Als het louter gaat om het vervangen (of terugplaatsen?) van wat momenteel reeds tot het dakvlak behoort dan draagt de gemeenschap deze kosten.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 30 jul 2018 12:10

In antwoorden 3 tot en met 6 vindt u de antwoorden van enkele advocaten bouwrecht over dit onderwerp:
http://www.quimmo.be/nl/forum/juridisch ... ieve-delen

Ze bevestigen mijn eerder gegeven antwoord.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”