Terras aan achtergevel

K0ZZM0
Topic Starter
Berichten: 78

Terras aan achtergevel

#1 , 22 jul 2018 15:40

Ik kwam uit vakantie en ik zag ineens dat de buur een terras in gaan plaatsen.
De werken zijn nog niet gedaan maar net begonnen, hiervoor staat hij op het dak van onze garage waar wij het exclusief recht van bezitten.

Het probleem is dat hij het terras boven 2 lichtkoepels gaat plaatsen van onze garage en dak, waardoor we minder lichtinval hebben en vooral moeilijk aan het dak kunnen bij renovatiewerken.

Mondeling werd eens gezegd om dit te bespreken maar nooit tot een overeenkomst gekomen.
Het gebouw is een gebouw met 3 kavels zonder syndicus :(
De andere eigenaars hebben hiervoor nooit ingestemd zelf niet voor een gezamelijke blokpolis :(

Nu vraag ik mij af wat ik moet doen om die werken asap stil te leggen en of het slim is om dit tot een rechtzaak te laten komen...
Ik heb trachten te praten met de eigenaar maar hij is voor geen rede vatbaar...

Ik wens geen terras vooral omwille van de inkijk door de koepels van mijn garage ( er zijn er nog 2, 4 totaal) alsook omwille van de toekomstige renovatie. Indien ik een lek heb in mijn dak moeten de dakwerkers het terras afbreken of gaan liggen om te werken... die extra werkuren moet ik dan betalen :(

Wat is jullie advies of hoe zouden jullie dit proberen oplossen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 22 jul 2018 16:52

Is dat een bovenbuur?
Van wie is het dak?
Er zijn toch gemene delen
Wat staat in de basisakte en reglement gebouw.

K0ZZM0
Topic Starter
Berichten: 78

#3 , 22 jul 2018 20:16

Allemaal als gemene delen beschreven... er staat niks over terassen in de akte...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 22 jul 2018 20:51

En wie betaald de schade aan gemene delen als er geen blokpolis is.
Dat zijn dus vb dak - buitenmuren - fundering enz enz.
Dat dak zal dus een gemeen deel en als dat uw bovenbuur is mag die daar geen terras op aanbrengen.
Best op al mijn vragen antwoorden maakt het voor iedereen die wil antwoorden 'iets ' makkelijker.

Nu is het iets er is een dingens die een dingens boven de dingens gaat dingensen en ik snap er de dingens van maar kunnen jullie gericht antwoorden aub.

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 22 jul 2018 21:42

Ik kan er me ook niets bij voorstellen.
Alleszins mag men zonder toestemming van de mede-eigenaars en zonder bouwvergunning niets veranderen aan het uitzicht van een app gebouw, laat staan iets op of aan de gemene delen bevestigen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 23 jul 2018 12:24

Als die garage achteraan uitsteekt van het hoofdgebouw, kan het zijn dat dit dak privatief is en eigendom van de eigenaar van die garage. Moet is de basisakte beschreven staan. Dan mag bovenbuur hierop zeker niet bouwen. Het mag in ieder geval al niet gebeuren zonder toestemming van de AV en al helemaal niet zonder bouwtoelating. Gezien er geen syndicus is, bovenbuur aangetekend aanschrijven, met kopie via de gewone post, en indien hij niet reageert, naar de vrederechter stappen. Ook al naar de bouwdienst van uw gemeente stappen en een klacht neerleggen. Dat alles zal natuurlijk niet de burenvriendschap bevorderen.

K0ZZM0
Topic Starter
Berichten: 78

#7 , 23 jul 2018 23:04

Ja inderdaad voor de burenvriendschap is dat niet top, maar er valt spijtig genoeg niet mee te praten... hij wil en zal een terras aanleggen...
Volgens mij wenst hij het appartement snel te verkopen en op die manier de prijs snel opkrikken...


Het is een appart gebouw waar de notaris volgens mij de mist is in gegaan met de akte.... het is zo speciaal dat hij het volgens mij beter had onttrokken aan de wet van mede-eigendom voor sommige delen(ons deel van de woning).

Ik probeer het even toe te lichten...

Aan de straatkant zijn er 3 autostaanplaatsen onder 2 appartementen, kan je zien als carport onder de constructie van de 2 bovenliggende appartementen.
Er is een aparte ingang voor deze 2 appartementen en 1 apparte ingang naar de achterliggende 'garage' noemen wij die maar vroeger was dit een handelsruimte. Die is herschreven als garage omdat ze niet is verwarmd en wij die als 'bergruimte/garage' gebruiken. Dus dat is de 'garage' waar ik het over had die aan de appartementen hangt. Deze vroegere handelsruimte(met plat dak) is eigenlijk de verbinding tussen onze achterliggende woning en die appartementen.

Afbeelding

https://www.dropbox.com/s/q667g5yn9ca8w ... 5.png?dl=0

Bovenste deze eigenaar heeft over een aantal jaar net hetzelfde gedaan en een terras gebouwd ook zonder aanvraag blijkbaar.

Bovenste buur hadden we niet zo'n problemen mee omdat dit vrij hoog is, maar deze eigenaar is van plan om op 50cm van het plat dak een terras te bouwen. Wat het onderhoud van ons dak in gedrang brengt. Hij zegt wel planken te gebruiken die snel kunnen worden weggehaald, maar toch... wat vinden jullie van deze complexe situatie?

Ook zijn er verschillende koepels op het plat dak waar hij 'rond' aan het werken is....

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is....

In de akte staat niets beschreven over de kosten van buitenmuren, daarom dat ik vind dat de nataris hier de bal serieus heeft misgeslagen...
Gezien het apparte karakter zou het niet normaal zijn dat alles werken aan de woning in 1000ste worden verdeeld en net hetzelfde voor de appartementen gezien dat ze niet echt aan elkaar hangen... maar omdat deze niet zijn beschreven valt het volledige gebouw onder de wet van mede-eigendom dus volgens mij zijn alle buitenmuren mede-eigendom en moet iedereen voor alles bijdragen voor zijn aandeel in de mede-eigendom.... of ben ik verkeerd?

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 23 jul 2018 23:53

Wat staat er in de basisakte?
In elke basisakte staat een gedetailleerde beschrijving van wat de gemene delen zijn en wat privaat is.
Alleszins mag er zonder:
- akkoord mede-eigenaars
- bouwtoelating
geen enkele wijziging aan het gebouw worden uitgevoerd.
Indien beide voorwaarden niet zijn vervuld kunt u de werken laten stilleggen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

K0ZZM0
Topic Starter
Berichten: 78

#9 , 24 jul 2018 09:04

garage/woning zijn privaat maar alle buitenmuren zoals ik al zei zijn aanzien als gemeenschappelijk

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 24 jul 2018 12:09

Dan is het duidelijk dat daar zonder toelating geen terrassen mogen op of aan gebrouwd worden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”