Medeeigenaar appartement maakt stukken

Herentals
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Medeeigenaar appartement maakt stukken

#1 , 19 jul 2018 19:36

Ik bezit een appartement op het tweede verdiep. Op het eerste en op het gelijkvloers is telkens nog een appartement, beide in het bezit van dezelfde persoon. Deze liet werken gebeuren waarbij een deur die op de gang uitkomt werd vervangen door een gyproc muur. Dit is niet stevig, als ik zou vallen op de gang zit ik er door. Deze werd ook niet geschilderd en de plinten lopen ook niet door zodat heel het uitzicht van de gang heel slordig is. Kan dat zomaar? Ik heb hen er al dikwijls op gewezen maar zij lachen dat weg. Het huishoudelijk reglemnt zegt eigenlijk zelfs dat op het gelijkvloers een handelsruimte moet zijn en geen woonst. Kan je hier iets ondernemen als deze personen niet willen meewerken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 jul 2018 20:14

Heeft die persoon de toestemming van de AV gekregen voor die werken? Wat zegt de syndicus? Indien de andere inkomdeuren van de appartementen brandvrije deuren zijn moet die dichtmaakte deuropening ook brandvrij worden dichtgemaakt.
Ik zou toch eens informeren bij de brandweer en een controle vragen.
Ook bij de gemeente eens informeren of er een bouwtoelating is en een bestemmingswijziging aangevraagd voor het gelijkvloers.

Herentals
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jul 2018 07:48

Aangezien wij maar met twee eigenaars zijn, is er nooit een AV opgestart. Er is zelfs geen syndicus. De gemeente vertelde me dat zij een bestemmingswijze altijd kunnen doorvoeren zonder een AV op de hoogte te brengen of zonder een huishoudelijk reglement te raadplegen. Dat het de AV of de andere eigenaars zijn die moeten protest aantekenen als het reglement het anders bepaalt, maar dat zij dit niet dienen na te gaan.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 20 jul 2018 09:05

De gemeente moet toestemming geven voor de verandering van handelspand naar woning.
Voor de rest hebben zijn geen uitstaans met de beslissingen van een AV, voor zover deze niet strijdig zijn met hun reglementen.
Je zal waarschijnlijk naar de VR moeten stappen om uw gelijk te halen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”