Buren vs hond en omheining

Nds86
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Buren vs hond en omheining

#1 , 16 jul 2018 08:58

3 jaar geleden kocht ik een kleine rijwoning. Achteraan heb ik een stadstuintje die niet enkel aan de linker en rechterkant grenst aan buren, maar ook achteraan passeert er een tuin van een achterbuur. Anderhalf jaar geleden heb ik ook een superlieve golden retriever opgenomen in mijn huis. Achteraan mijn tuintje heb ik alle voorbereidingen getroffen om een hondekennel te zetten, en toen kwam die achterbuur naar mijn huis om te vragen of ik niks wilde vastmaken aan de omheining die hij indertijd heeft gezet. (Houten platen) zo gezegd zo gedaan. Nu, meer dan een jaar later, staat de kennel er, maar mijn hond zit er nooit in! Die man passeert regelmatig aan de omheining en mijn hond hoort dit natuurlijk. Door de spleetjes ziet hij de man ook een beetje staan. Dan begint die man ertegen te praten, en enthousiast als mijn hond is, blaft en springt hij omhoog. Van de moment dat ik mijn hond hoor blaffen, zal ik hem ook onmiddellijk proberen stil te krijgen, of stuur ik hem naar binnen. Gisterenavond zelfde liedje, maar nu werd er bijna onmiddellijk gescholden dat mijn hond schade aanbracht aan HUN platen, en dat ze klacht zouden indienen. Ik was helemaal van mijn melk omdat om 22u30 voor de hele buurt ik verbaal aangevallen werd. Ik vraag mij af wat mijn rechten zijn. Die omheining stond er voor ik mijn huis kocht, en staat op gemeenschappelijke grond. Schade heeft hij (hond) ook niet toegebracht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 jul 2018 09:37

Als jij de helft van die afsluiting niet hebt overgenomen, is die voor de volle 100% van de achterbuur, en zou uw hond er niet mogen tegenop springen.
Oplossing; zet zelf een eenvoudige draag op 10 cm van die houten afsluiting.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 16 jul 2018 20:26

Een camera plaatsen in je tuin, en dit filmen.
Bewijsmateriaal verzamelen van uitlokking.

Reclame

tira00
Berichten: 929

#4 , 16 jul 2018 21:12

Niet te veel van aantrekken.
Klacht omdat een hond "tegen een schutting springt": ik twijfel of men dit au serieus gaat nemen....
Als een hond een houten schutting omver gesprongen krijgt wil dat zeggen dat die schutting versleten en rot is.
Als het echt te gortig wordt zet je gewoon zelf een draadje voor de schutting, zodat je hond er afblijft.
(gelukkig zit je hond nooit eenzaam en alleen in die kooi)

Nds86
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jul 2018 20:45

Bedankt voor de reacties. Ik voelde mij echt niet goed bij de situatie, en ben gaan praten met die mensen. Gelukkig is alles uitgeklaard en ze hebben zich geëxcuseerd voor hun uitlatingen. Daarom praat ik liever face to face met mensen. De toon is direct anders! Maar toch hou ik er in mijn achterhoofd rekening mee en zorg ik dat mijn hond niet meer aan HUN omheining kan!

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 18 jul 2018 23:53

Misschien iets ondoorzichtig plaatsen - schaduwzeil of grondzeil zodat hond ook niet kan zien.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”