rekencommissaris recht op inzage boekhouding

father b
Topic Starter
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

rekencommissaris recht op inzage boekhouding

#1 , 12 jul 2018 11:41

Heeft een rekencommissaris het wettelijk recht om het ganse boekjaar over de boekhoudgegevens
van een VME te beschikken ? Indien niet hoe kan hij dan zijn wettelijke taak naar behoren uitvoeren.
Valt het inzagerecht onder de gewone beheerskosten, of rekent een syndicus hiervoor extra vergoedingen ?
Zijn taak bestaat erin om de waakhond te zijn dat de syndicus de VME op boekhoudkundig en financieel gebied
de VME goed beheert.
Onze syndicus weigert gegevens te verstrekken in de loop van het jaar, enkel einde boekjaar. Anders vergoedingen
in regie prijzen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 12 jul 2018 12:41

Hier zal het gezond verstand zegevieren. Kan meer dan éénmaal per jaar zijn maar permanent in kantoor syndicus gaan rondhangen kan natuurlijk niet.
Dat de Rekeningcommissaris zou moeten betalen om zijn meestal gratis werk te kunnen doen mag niet...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

father b
Topic Starter
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jul 2018 18:20

Absoluut mee eens om niet constant in het kantoor van de syndicus rond te hangen. Zijn trouwens middelen
genoeg om de rekencommissaris op de hoogte te houden : email, USB stick.
Toch minstens per kwartaal om ernstig uw taak te kunnen waarnemen. Onze syndicus weigert dat formeel,
omdat hij steeds zijn zienswijze ( ? ) wil toepassen en van geen wettelijke bepalingen wil weten. Houdt er ook aparte overeenkomsten met RVME en eigenaars op na. Onze dossierbeheerder heeft 3 jaar prachtig werk met de rekencommissaris geleverd, alles getoetst aan de wetgeving, basisakte ... Maar telkens overruled die eigenzinnige baas de perfecte samenwerking tussen dossierbeheerder en rekencommissaris.
BIV deontologie ( ? ) en overleg zijn niet aan hem besteed. Helaas is onze dossierbeheer nu enkele maanden geleden overgestapt naar een redelijke patroon.

Maar mijn echte vraag luidt nog steeds : behoren de verstrekking van de boekhoudgegevens ( niet enkel fakturen, volgens de syndicus is dat de boekhouding ) tot de wettelijke taak van syndicus en zijn de kosten begrepen
in de gewone beheerskosten.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 12 jul 2018 18:24

Jazeker. En de facturen zijn niet synoniem met de boekhouding. Het is enkel 1 input om de boekhouding te kunnen voeren.
Hoeveel appartementen zijn er en is er een echte dubbele boekhouding die voldoet aan het minimum rekeningstelsel dat bij KB is opgelegd voor gedwongen mede-eigendom?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

father b
Topic Starter
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jul 2018 21:49

Beste Thomas bedankt voor uw reacties.
Ik zelf ben de rekencommissaris in onze VME : 24 appartementen.
Mijn opleiding is graduaat boekhouding, administratie en audits ... De boekhouding voldoet compleet volgens de wettelijke opgelegde normen. Met onze dossierbeheerder ( nu 3 maanden de firma verlaten ) had ik een uitstekende relatie en alles liep perfect. Alles werd getoetst aan de wetgevingen
in wederzijds respect. Alle opgevraagde gegevens werden verstrekt om een degelijke professionele controle te doen ( alle angels verwijderd ). Werkwijze nu : zoals hierboven vermeld.
De wetgeving is uiterst schaars met duidelijkheid omtrent de rekencommissaris en over de werkwijze met de syndicus. Nergens vermelding dat de samenwerking tot de normale taak van de syndicus en de gewone beheerskosten behoort. De wetgeving laat hier veel deuren open en is verre van volmaakt.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 14 jul 2018 00:04

En wat doet de AV?
Die verkiezen RvME en syndicus.
Al eens gedacht met de mede-eigenaars te praten en desnoods de vrederechter in te schakelen.
Worden er veel volmachten gegeven?

father b
Topic Starter
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 jul 2018 11:08

als men weet dat op een A.V. meestal theekransje is voor de meesten. En dan een vriendenclubje die de syndicus beïnvloeden en samen met de voormalige rekencommissaris alles naar hun hand zetten.
Sinds ikzelf rekencommissaris ( 3 jaar ) kunnen de ME's op hun beide oren slapen, een op en top correcte controle op de boekhouding. Maar het kan niet zijn dat een commissaris enkel op het einde van het boekjaar de gegevens ontvangt.
Wetgeving blijft hier ernstig in gebreke. Daarom blijft mijn vraag overal open : moet de syndicus in de loop van het boekjaar wettelijk de boekhouding verstrekken aan de commissaris en is het inbegrepen in de gewone beheerskosten. Deze info krijg ik nergens verstrekt.
Vrederechters inschakelen of andere instanties halen gewoon weg niets uit. Lees dagelijks de media maar.

adsummam
Berichten: 581

#8 , 15 jul 2018 12:24

De wetgever appartementsmede-eigendom 2010 stond voor de onmogelijke taak regels vast te leggen voor zowel een mede-eigendom bestaande uit twee kavels als voor een vakantiepark met > 200 mede-eigenaars.

Hij heeft dan ook zijn vertrouwen uitgesproken in de juridische wereld en de burgers, en een zeer algemene regel vastgelegd in :
B.W. Art. 577-8/2
Mede-eigenaars kunnen, in in de AV goedgekeurde agendapunten, steeds preciseringen en nuanceringen aanbrengen.[/i]

Het komt de CvR toe ME’s van de gegrondheid van zijn vragen te overtuigen.


http://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/2018/07/02_1.pdf blz. 53509
Art. 168 b) zal voor toekomstige syndicuscontracten syndicus, ME’s en CvR dwingen nauwkeurige, kostenbewuste regels uit te werken qua contrôle.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 15 jul 2018 12:32

Tijdens volgende AV stelt u zich voorwaardelijk kandidaat Rekeningcommissaris.
U legt een mandaatomschrijving voor en behoudens goedkeuring ervan door de AV weigert u wegens "onmogelijkheid om goed werk te kunnen leveren". Aangezien meeste eigenaars de voor hen gemakkelijkste oplossing verkiezen zullen uw voorwaarden wel aanvaard worden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 15 jul 2018 13:20

U geeft dus negatief advies inzake de samenwerking met de syndicus en de wijze waarop u uw werk moet doen.
U zal toch enkele mede eigenaars aan uw kant hebben?
Zo hebben we in twee VME de syndici kunnen afzetten en de nieuwe wordt ook door de nieuwe RvME 's nauwlettend in het oog gehouden ...zeker in de grootste 101 appartementen.

father b
Topic Starter
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 jul 2018 20:26

Allen bedankt voor uw reacties.
Het overgrote deel van de ME's zijn tevreden over mijn taakuitvoering sinds mijn mandaat. Maar helaas zetelt er nog steeds een beperkt groepje ( o.a. ook in de RVME ) die in het verleden alles naar de vaantjes hebben gedaan. Zelfs afspraakjes met de syndicus achter ieders rug. Deze angels heb ik die 3 jaar er volledig uitgehaald. En de boekhouding is en was 100% op punt gezet. Heeft de VME al vele € bespaard.
Het grote probleem ( niet alleen in onze VME ) is kandidaten te vinden voor de RVME, en mensen die zich
( dikwijls belangeloos ) inzetten. En dan moet men roeien met de riemen die men heeft. Zeker als men met een over groot deel van oudere ME's zit, die alle druk en problemen uit te de weg gaan.
Inderdaad ik verwacht nu enig soelaas en een sluitend geheel met de nieuwe wetgeving die ingaat op 01.01.2019.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”