Bamboo buren

dedezinho
Topic Starter
Berichten: 33

Bamboo buren

#1 , 11 jul 2018 19:32

Onze buren hebben een bamboo plant vlak naast de omheining tussen onze tuinen. De plant is erg hoog en hangt voor een groot deel over onze tuin en de scheuten schieten ook door de grond in onze tuin. Bovendien verliest ie enorm veel bladeren waardoor onze tuin ook steeds voor een groot deel vol ligt ermee. Vorige winter was er een hevige sneeuwval waardoor ie door door het gewicht van de sneeuw helemaal naar onze kant helde en bijna de grond raakte. Ik heb toen aan de buurvrouw gevraagd of ze ‘m niet wat meer in toom kon houden, maar dat heeft ze niet gedaan.

We willen hier geen ruzie voor maken en houden wel van het groen, maar die plant is echt vervelend. Wij zitten de hele tijd die bladeren op te rapen, scheuten af te zagen. Ons zoontje speelt, zeker nu met dit weer, heel veel buiten en ik denk dat hij last heeft van irritatie van die bladeren. Hij heeft een gevoelig vel en meerdere allergieën ... dus ik heb ervaring met dat soort dingen en zeker reden om dit te denken, maar het is natuurlijk slechts een vermoeden. Mocht het mijn plant zijn had ik ‘m al lang weg gedaan om te zien of mijn zoontje’s klachten verdwijnen.

Wat kunnen wij hieraan doen? Mogen wij zelf de scheuten afsnijden? Mogen wij de takken afsnijden die over de omheining hangen (daarvoor moeten we wel snijden langs haar kant van de omheining)? De plant woekert echt fel, hangt eigenlijk ook deels voor een raam van ons boven maar aangezien dit het zolderraam is hebben we daar niet echt last van ... maar het belemmert wel het zicht (en het is een kamer die wij nu als zolder gebruiken maar ze zou ook voor iets anders kunnen gebruikt worden in de toekomt). Wij huren ons huis, dus niet onze eigendom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 11 jul 2018 19:58

ai...als het de woekerende soort is (en daar ziet het er wel naar uit) dan schiet deze snelgroeier ondergronds ellenlange wortels uw tuin in en voor u, het weet zit u in een chinees bos. De woekerende soort mag alleen geplant worden met een stenen/houten begrenzende borduur tot 20 cm in de grond. Anders wordt het een woekerdrama. U mag alvast de wortels in uw tuin afsteken. De buurvrouw moet haar verantwoordelijkheid nemen. Tuincentra raden deze soort stellig af in normale tuinen...

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 11 jul 2018 22:28

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

tira00
Berichten: 929

#4 , 11 jul 2018 22:59

[quote="eylis". U mag alvast de wortels in uw tuin afsteken.[/quote]

Zagen, steken lukt niet, is bijna beton (heb het vorige week zelf mogen ondervinden en die had de naam "niet woekerend" te zijn)

dedezinho
Topic Starter
Berichten: 33

#5 , 11 jul 2018 23:40

Geen idee of deze officieel in de categorie woekerend thuishoort, maar last hebben we er wel van. De scheuten komen idd tot in onze tuin. Afzagen is de boodschap, steken gaat idd niet, of een panda kopen misschien ...

Ons stoort vooral dat ons kind er last van heeft.

Ik heb het topic in de link gelezen en dat lijkt me duidelijk, maar wij huren ons huis dus als ik het goed begrijp moeten wij hiermee naar onze huisbaas stappen en zal zij diegene moeten zijn die eventuele stappen onderneemt. Of wat is onze rol hierin?

Verder is het ook zo dat het huis waar de bamboo staat (onze huidige buren dus) te koop staat ... ze gaan dus vroeg of laat verhuizen en dat maakt het misschien allemaal nog wat ingewikkelder :-/ ?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 12 jul 2018 09:18

Heb er ook last van gehad. Scheuten goeiden onder een terras in klinkers, en door de onderlaag in gestabiliseerd zand, om 5 meter verder terug de kop boven te steken. Uiteindelijk beslist een nieuw terras aan te leggen. Bij opbraak vonden we een waar tapijt van bamboewortels, bijna een mat in koko's, en wel 3 cm dik. Bij opbraak wel 5 kruiwagens vol.

mjers
Berichten: 1788

#7 , 12 jul 2018 09:39

Geen idee of deze officieel in de categorie woekerend thuishoort, maar last hebben we er wel van. De scheuten komen idd tot in onze tuin. Afzagen is de boodschap, steken gaat idd niet, of een panda kopen misschien ...

Ons stoort vooral dat ons kind er last van heeft.

Ik heb het topic in de link gelezen en dat lijkt me duidelijk, maar wij huren ons huis dus als ik het goed begrijp moeten wij hiermee naar onze huisbaas stappen en zal zij diegene moeten zijn die eventuele stappen onderneemt. Of wat is onze rol hierin?

Verder is het ook zo dat het huis waar de bamboo staat (onze huidige buren dus) te koop staat ... ze gaan dus vroeg of laat verhuizen en dat maakt het misschien allemaal nog wat ingewikkelder :-/ ?
Dit valt onder de categorie burenhinder. Uw verhuurder moet een "rustig genot" voorzien. Maar burenhinder valt hier niet onder.
Uw situatie wordt geregeld in het burgerlijk wetboek. Dit moet dus opgelost worden tussen de burgers onderling en u dient de nodige stappen te zetten.

U mag de takken en de scheuten niet zelf verwijderen. Wortels mag u in principe wel verwijderen maar dit doe je best niet. Als uw buren dit zien dat kunnen ze beweren dat hun bamboe kapot gaat door uw handelingen.
Blijf er dus gewoon af en vraag uw buren de situatie op te lossen.

1) Contacteer (schriftelijk!!!) uw buren met een beschrijving van de situatie en een vraag om het probleem op te lossen. Dit kan u gerust via mail doen.
2) Stuur een aangetekende zending met een vriendelijk en formeel aandringen waarin u de situatie opnieuw beschrijft en een oplossing vraagt.
3) Dreig schriftelijk met juridische stappen.
4) Contacteer het vredegerecht en vraag om een verzoening (dit is gratis, maar een uitspraak is binded)
5) Span een zaak aan voor het vredegerecht (zal u enkele honderden euro's kosten, advocaat is overbodig)

Bovenstaande laat je best zo'n 3 maanden duren. Dit zal de rechter zien als een redelijke termijn.

U zal altijd gelijk krijgen van een rechter, uw buren gaan hier rechtstreeks tegen de voorgeschreven wetgeving in.

dedezinho
Topic Starter
Berichten: 33

#8 , 12 jul 2018 10:29

Mijn man hééft al wortels en takken afgezaagd, we konden bijna niet anders. In het begin toen wij hier woonden en de eigenares nog af en toe langskwam om wat zaken in orde te brengen heeft de eigenares zélf ook van die takken die over de omheining hingen afgezaagd. Wie weet de vorige huurders ook (wij wonen hier drie jaar).

Onze bedoeling is vooral de last die ons kind ervan heeft wegnemen, en voorkomen dat het erger wordt want die plant zet veel druk tegen de omheining ... juridische stappen vinden we sowieso vervelend, voor zoiets, en als ik het nu zo hoor kan het goed zijn dat we zelfs voor het Vredegerecht beboet worden omwille van het afzagen van enkele takken. Als hun plant niet kapot ís (en dat is niet zo) vraag ik me wel af hoe of waarom ze dan gaan kunnen beweren dat wij hem door onze acties kapot gemaakt hebben?

mjers
Berichten: 1788

#9 , 12 jul 2018 13:14

Mijn man hééft al wortels en takken afgezaagd, we konden bijna niet anders. In het begin toen wij hier woonden en de eigenares nog af en toe langskwam om wat zaken in orde te brengen heeft de eigenares zélf ook van die takken die over de omheining hingen afgezaagd. Wie weet de vorige huurders ook (wij wonen hier drie jaar).

Onze bedoeling is vooral de last die ons kind ervan heeft wegnemen, en voorkomen dat het erger wordt want die plant zet veel druk tegen de omheining ... juridische stappen vinden we sowieso vervelend, voor zoiets, en als ik het nu zo hoor kan het goed zijn dat we zelfs voor het Vredegerecht beboet worden omwille van het afzagen van enkele takken. Als hun plant niet kapot ís (en dat is niet zo) vraag ik me wel af hoe of waarom ze dan gaan kunnen beweren dat wij hem door onze acties kapot gemaakt hebben?
Als je aan die plant komt dan kunnen ze vanalles beginnen beweren, ze moeten het uiteraard nog altijd bewijzen. Maar het zal u nog altijd de nodige kopzorgen geven als ze die beschuldigingen uiten, ook al zijn ze onterecht.
Het beste is altijd om van de planten van de buren te blijven.
Maar veel hangt uiteraard af van de relatie tussen u en uw buren. Normale mensen maken hier geen probleem van, maar als buren eropuit zijn om elkaar een hak te zetten is dit natuurlijk een ander verhaal.

Eerste stap is altijd een goed gesprek, het is dan aan u om te beslissen hoever u hierin wil gaan.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”