Geen syndicus, wel algemene kosten?

Lingkxs
Topic Starter
Berichten: 2

Geen syndicus, wel algemene kosten?

#1 , 19 mar 2008 11:32

Een eigenaar van een appartermentsblok verhuurde jaren geleden al zijn appartementen en ging zelf op de bovenste verdieping wonen.
Op deze manier was er uiteraard geen syndicus nodig, omdat hij de enige eigenaar was.
Eén voor één begint hij nu de appartementen te verkopen.

Ik kocht anderhalf jaar geleden zo een appartement, maar ondertussen werd nog steeds geen syndicus aangesteld.
Toch kreeg ik een tijdje geleden een rekening van de algemene onkosten in de bus van bijna 1000 euro voor de afgelopen 16 maanden.
Deze rekening kwam van de eigenaar die zelf trouwens nog steeds gedeeltelijk eigenaar is.
De rekening was uitgewerkt in Excel zonder veel detail of uitleg te vermelden bij de kosten.

Ik heb voorgesteld om dit bedrag te betalen, mits een gesprek over alle onkosten die beschreven staan op de rekening.
Gisteren stond hij, duidelijk geïrriteerd door mijn bericht, aan mijn deur.

Wat kan ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 20 mar 2008 11:35

“Art.577-5.§ 1. De vereniging van medeëigenaars verkrijgt rechtspersoonlijkheid wanneer de volgende twee voorwaarden vervuld zijn :1° het ontstaan van de onverdeeldheid door de overdracht of de toekenning van ten minste EEN kavel;2° de overschrijving van de basisakte en van het reglement van medeëigendom op het hypotheekkantoor...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Die vereniging van medeeigenaars moet een syndicus hebben.

“Art.577-8.§ 1. Wanneer de syndicus niet in het reglement van medeëigendom aangesteld werd, wordt hij benoemd door de eerste algemene vergadering of, bij ontstentenis daarvan, bij beslissing van de rechter, op verzoek van iedere medeëigenaar... §4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeëigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht :...5° het vermogen van de vereniging van medeëigenaars te *beheren...”(B.W.).

* Dit beheer omvat het verdelen van de gemeenschappelijke kosten over de medeeigenaars.Vanaf het ontstaan van de vereniging van medeeigenaars kan de oorspronkelijke alleen-eigenaar dit dus niet meer doen.

Onderzoek zorgvuldig de tekst van uw reglement van medeeigendom inzake aanstelling van de syndicus.Vorder desnoods de benoeming van een syndicus.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Lingkxs
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 20 mar 2008 13:15

* Dit beheer omvat het verdelen van de gemeenschappelijke kosten over de medeeigenaars.Vanaf het ontstaan van de vereniging van medeeigenaars kan de oorspronkelijke alleen-eigenaar dit dus niet meer doen.
Met andere woorden hoef ik de algemene kosten niet te betalen aangezien de verdeling niet meer door hem mag gebeuren?

Ik had artikel 577 (van 2 tem 12) inderdaad al gelezen en ik besef dan ook dat een syndicus aangesteld moet worden.
Toen ik echter naar een syndicus vroeg bij de aankoop van mijn appartement, werd gezegd dat de syndicus zou worden aangesteld als alle appartementen verkocht waren.

Nooit is er een reglement opgesteld geweest waar ik mee akkoord ben gegaan.
Ik begrijp dat de oorspronkelijke alleen-eigenaar kosten heeft gemaakt, dus ik wil me dan ook niet te weigerachtig opstellen, maar 1 van de kosten omvat ondermeer een kuisvrouw die 2 keer per maand langskomt en 320 euro kost/maand.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 20 mar 2008 14:42

* Dit beheer omvat het verdelen van de gemeenschappelijke kosten over de medeeigenaars.Vanaf het ontstaan van de vereniging van medeeigenaars kan de oorspronkelijke alleen-eigenaar dit dus niet meer doen.
Met andere woorden hoef ik de algemene kosten niet te betalen aangezien de verdeling niet meer door hem mag gebeuren?

Ik had artikel 577 (van 2 tem 12) inderdaad al gelezen en ik besef dan ook dat een syndicus aangesteld moet worden.
Toen ik echter naar een syndicus vroeg bij de aankoop van mijn appartement, werd gezegd dat de syndicus zou worden aangesteld als alle appartementen verkocht waren.

Nooit is er een reglement opgesteld geweest waar ik mee akkoord ben gegaan.
Ik begrijp dat de oorspronkelijke alleen-eigenaar kosten heeft gemaakt, dus ik wil me dan ook niet te weigerachtig opstellen, maar 1 van de kosten omvat ondermeer een kuisvrouw die 2 keer per maand langskomt en 320 euro kost/maand.

Alvast bedankt voor het antwoord.
Beste zoals uit de tekst van J. Demoor blijkt, is het duidelijk dat vanaf het ogenblik dat de statuten werden overgeschreven op het hypotheekkantoor en vanaf dat er minstens 2 verschillende eigenaars zijn, jullie gebouw onder de gedwongen mede-eigendom ressorteert. Alsdan dient wettelijk verplicht een syndicus te worden aangesteld. U kijkt dienaangaande idd best in eerste instantie de statuten na. Meer, het tweede luik, zijnde het reglement van mede-eigendom. Hierin dient verplicht de wijze van aanstelling syndicus, de modaliteiten mbt het bijeenroepen van de AV,... te worden vermeld. Wanneer er geen syndicus is aangesteld, dan kan vanaf het ogenblik dat de VME ontstaat, elke eigenaar (alleen of tezamen met andere mede-eigenaars) die, tenzij strengere bepalingen in de statuten, minstens 20% van het totaal aan aandelen bezitten, een vergadering samen roepen zodat jullie alsdan een syndicus kunnen aanstellen. Lukt dit niet op deze manier, dan kan u naar de rechtbank gaan en aan de Vrederechter vragen om asap een (voorlopig) syndicus aan te stellen.

Indien gewenst kunnen wij u/jullie daar bij helpen.
Mvg.

DobsonLaw
Berichten: 8

#5 , 24 mar 2008 17:18

Conform de wetgeving dient (vanaf de eerste verkoop aan een derde door die eigenaar) er een syndicus te zijn en moeten er statuten worden opgemaakt voor het gebouw (tenzij hiervan met instemming van alle eigenaars wordt afgeweken (wat m.i. niet het geval is).

Die eerste eigenaar ontpopt zich nu als het ware als syndicus doch dit kan niet als hij niet formeel is aangesteld.

Het best is de situatie in het gebouw asap te regulariseren conform de wetgeving teneinde te vermijden dat het escaleert.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”