Buur plaatst zonder toestemming nieuwe draad op erfscheiding

Mimo
Topic Starter
Berichten: 26

Buur plaatst zonder toestemming nieuwe draad op erfscheiding

#1 , 08 jul 2018 17:48

Een jaar geleden vroeg mijn buurman of hij de bestaande draadafsluiting van 1,6 meter hoog mocht vervangen door een nieuwe, hogere afsluiting. Ik heb dat geweigerd omdat ik daar geen nut van in zag.
Een jaar lang niets meer van gehoord tot ik een brief in de bus kreeg waarin stond dat de draadafsluiting binnen enkele dagen 'zoals afgesproken' zou worden vervangen en of ik ruimte kon maken. Hij vroeg ook om de helft van de kosten te betalen (+/- 500 euro).
Ik heb hier meteen op gereageerd en gezegd dat er helemaal niets was afgesproken en dat ik expliciet had gezegd dat ik geen nieuwe afsluiting wilde.
Hij heeft die afsluiting toch geplaatst en heeft gezegd dat ik niet mee moest betalen.
Nu zegt hij dat ik van die afsluiting moet afblijven omdat hij die volledig betaald heeft. Die staat echter op de erfscheiding, dus voor de helft op mijn eigendom.

Ik neem aan dat ik automatisch mede eigenaar van die afsluiting ben geworden aangezien die deels op mijn eigendom staat, Klopt dit?
Als hij gelijk heeft kan ik dan van hem eisen dat hij die draad verwijdert of verplaatst?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 jul 2018 19:52

De draad staat niet op uw eigendom maar op de erfafscheiding, dus pal op de grens van beide percelen. Wie heeft die draad destijds geplaatst en betaald ? Beide buren ieder voor de helft? Om welke reden wil hij hem vervangen? Als hij hem betaald, mag je er inderdaad niets aan hangen of aan bevestigen, maar dat is toch al niet bij de meeste afsluitingen. Uw struiken zullen er allicht wel hun takken doorsteken, maar daar kan hij niets aan doen. Moet hij ze maar aan zijn kant van de draad afknippen

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jul 2018 11:10

uw buur heeft gelijk, zolang u niet meebetaald mag u de draad ook niet gebruiken (dus niet om iets tegen te zetten, niet om iets aan te hangen, niet op klimop te laten groeien...)

(maar u heeft ook gelijk dat de buurman dit niet mocht gezet hebben zonder uw toestemming...)

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 12 jul 2018 15:46

U bent geen eigenaar van de afsluiting en mag die met niets raken.
Reacties hierboven kloppen dus.

Echter, U hebt het recht om de verwijdering te eisen. Hij heeft die afsluiting deels op uw grond gezet. Hij heeft uw grond dus onrechtmatig gebruikt. Een rechter zal altijd verwijdering van de afsluiting uitspreken.

Die afsluiting had hij tegen de erfgrens moeten plaatsen, niet op de erfgrens.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”