Ruzie over kelderraam

Ellen P
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Ruzie over kelderraam

#1 , 03 jul 2018 13:44

Ik woon in een appartementsgebouw op de eerste verdieping. Maar heb in de kelderruimte van het gebouw een kelder met een raam dat uitgeeft op de tuin van mijn buurvrouw. Omdat mijn buurvrouw hierover klaagde, heb ik twee jaar geleden verduisterende folie op dat raam geplakt. Nu heeft ze zonder mijn toestemming op mijn vensterbank langs de buitenkant melkglas laten installeren dat even groot is als mijn kelderraam. Als ik dat raam dus opendoe, kijk ik dus meteen op melkglas. Langs de zijkant heeft ze wel wat ruimte gelaten voor ventilatie. Maar mijn buurvrouw heeft nooit mijn toestemming gevraagd hiervoor en ik ben hier uiteraard niet mee opgezet. Mag mijn buurvrouw dit zomaar doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 03 jul 2018 14:22

op uw vensterbank? (dus niet in hààr tuin); Neen, en u mag daarmee doen wat u wil (zelfs al bent u huurder en heeft ze de eigenaar hiervan niet ingelicht) Dat verwijder je gewoon: op uw eigendom heeft niemand spullen te plaatsen of achter te laten. En wat er zich toch op uw eigendom bevindt, verwijder je. Als de buurvrouw u daarover zou aanspreken, dan antwoordt je dat ze zich best informeert over de wetgeving hieromtrent, dat u niet wenst dat ze een overtreding zou begaan die beboet kan worden.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 03 jul 2018 16:16

Hoever staat dat kelderraam verwijderd van de tuin van de buurvrouw?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 03 jul 2018 16:49

Buurvrouw als wonende in zelfde appartementsgebouw dan basisakte en reglement gebouw eens lezen.
Buurvrouw als wonende in een naastgelegen eigendom dan eens kijken of er iets over erfdienstbaarheden vermeld staat in de akte.
Kan zijn dat het mag -- lijkt me wel heel raar normaal mag er geen raam op 190 cm met rechtstreekse inkijk. ( in het kort)
http://www.habitos.be/bouwen/item.asp?item_id=151
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... CbgGNyN-nH

Ellen P
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jul 2018 21:47

Heb de basisakte eens doorgenomen, maar weet niet zo goed waar ik naar moet zoeken. In de basisakte staat beschreven dat mijn kelder een privatief gedeelte, er staat ook heel specifiek in welke van de kelders de mijne is.

De tuin van mijn buurvrouw (die dus inderdaad in hetzelfde gebouw woont) grenst vlak aan mijn kelder en dus kelderraam. Maar dat raam zat oorspronkelijk in het gebouw, het zat er dus ook al voor ik het appartement heb gekocht en ook al voor mijn buurvrouw het hare heeft gekocht. Dus nu is mijn vraag heel concreet, naar wat moet ik precies zoeken in de basisakte?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 05 jul 2018 08:57

Is die tuin privatief of gemeenschappelijk? Wat doet buurvrouw in die tuin? Als ze daar lig te te zonnebaden op amper 1 meter van uw kelderraam, kan ik haar verstaan, maar dan had ze u wel mogen verwittigen. Is de tuin gemeenschappelijk, de syndicus verwittigen.

Ellen P
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 jul 2018 09:40

Nee, de tuin is niet gemeenschappelijk.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”