boomwortels onder garagebox

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

boomwortels onder garagebox

#1 , 02 jul 2018 11:31

Hallo,

naast onze woning werd een 3-tal jaar geleden een apartementen blok opgeleverd. In de tuin achteraan werden 11 prefab garageboxen geplaatst. Twee daarvan staan OP de perceelsgrens.
Op 25cm van de perceelsgrens staat onze dikke kastanjeboom van ettelijke decenia oud. Deze staat dus ook op 25cm van 1 zo'n garagebox.
Voor de funderingen heb ik zelfs gezien dat ze een dikke boomwortel dachten weg te zagen, maar uiteindelijk hebben ze die maar ingegoten in de beton.

Nu komt er een klacht binnen: de boom zorgt ervoor dat de garagepoort niet open/toe kan. Dit dient opgelost te worden! Ook vragen ze zo snel mogelijk het asfalt te herstellen. Dit zou ook beschadigd zijn door de boomwortel.

Voor mij is dit de wereld op zijn kop: 4 jaar geleden namen zij de beslissing tegen een boom te bouwen. De boom was eerst:)

Wat zijn onze perspectieven? Hebben zij recht van spreken?
We zullen via de brandverzekering moeten gaan. IK vermoed dat zij dit ook niet zomaar zullen aanvaarden hé?


alvast bedankt,
Tijs

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 02 jul 2018 12:25

Overhangende takken moeten door u weggesnoeid worden doch doorgroeiende wortels mogen/moeten door de eigenaar weggehaald worden. Volgens mij moet de bouwheer de schade herstellen en de wortels wegnemen want hij had dit moeten doen vooraleer de plateau te gieten.

Nu is het wel zo dat als de helft van de wortels doorgekapt is en de overhangende takken weggesnoeid dat de boom wel instabiel zal zijn en dus beter gerooid wordt.

Is er boiwtoelating om de boxen tot op de perceelsgrens te bouwen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 02 jul 2018 12:54

Is er wel een bouwtoelating ? Ze zetten een nieuw gebouw en dan gaan ze daar metalen boxen achter zetten. Dat roept vragen op.
Toch eens even informeren bij de stad of gemeente.

Reclame

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#4 , 04 jul 2018 09:45

Even update:
Blijkbaar is het niet aan ons om iets te doen. De boom staat er meer dan 30jaar en de bouwheer (garageboxen) heeft 4 jaar geleden beslist om garageboxen op 25cm van onze boom te plaatsen. Hij had maar beter moeten weten en had dit mee in rekening moeten nemen, net zoals je ook een zwak stabiele bodem mee in rekening brengt.
De groendienst is langsgekomen en heeft dit zo uitgelegd.
Vredegerecht werd ook gecontacteerd. Het enige wat moet gebeuren is een melding van ontvangst terugsturen + de boodschap dat wij niets moeten doen.

Hopelijk blijft het hierbij.
Tijs

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”