Haag Buren

Elke1977
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Haag Buren

#1 , 29 jun 2018 13:03

Hallo,

Onze buren hebben 10 jaar terug een hagebeuk-haag van ondertussen meer dan 2 m hoog aangeplant op 10cm van de perseelsgrens. Ik heb hier geen akkoord voor gegeven en niets voor meebetaald indertijd (vraag is ook nooit gesteld, de haag stond er gewoon ineens)
Aangezien de haag te dicht werd geplant tegen de grens verlies ik makkelijk een halve meter tuin en is het geen evidentie om gras te rijden door takken die in de weg hangen. De buren voorzien ieder jaar enkel in het onderhoud aan hun kant en aan de bovenkant. Ook na het sturen van een aangetekende brief veranderde er niets. Om de lieve vrede te bewaren deden we deze haag dan maar zelf af (lengte van 100 meter dus een klusje).
Vorig jaar veranderde mijn privé-situatie waardoor mijn partner er nietmeer is om de haag af te doen. Ik heb hen dan ook gevraagd om dit jaar hun tuinman ook mijn kant te laten afdoen waar ze mee instemden. De tuinman is net weg en alweer werd mijn kant niet meegenomen, tuinman zegt geen opdracht van de buren te hebben gekregen om mijn stuk af te doen.
Kan ik mijn buren verplichten om toch mijn kant van hun haag te onderhouden? Zo ja op welke manier?

Bedankt voor het advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 29 jun 2018 14:27

Het is hun haag dus moeten ze ook uw kant doen.
Ook de afval dienen ze te verwijderen.
https://inverde.be/content/supportpages ... de_wet.pdf
Hen mogelijk eerst eens op aanspreken dan een aangetekend schrijven.
Volgende stap is vrederechter.
Plantafstand van eigen haag niet op erfscheiding is 50 cm.
Staat dus inderdaad fout.
Hoogte tussen 180 en 200 cm maar met mogelijk plaatselijke afwijkingen ( navraag bij gemeente).
Buur kan gebruik maken van ladderrecht.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1886100730

Art. 30. Hij die tot afsluiting van zijn erf een niet gemene sloot wil graven, moet tussen die sloot en het naburig erf half zoveel afstand laten als de sloot diep is.
Is het naburig erf een stuk bouwland of een hellend terrein, dan moet de afstand even groot zijn als de sloot diep is.
De sloten worden zo aangelegd dat zij een glooiing hebben aan de kant van de nabuur en de afloop van het water niet belemmeren.
Wanneer een levende haag tot afsluiting dient, moet zij, bij gebreke van een hiermee strijdig gebruik, op ten minste vijftig centimeter van de scheidingslijn staan.
Iedere andere afsluiting mag op de uiterste grens van het eigendom worden geplaatst.

Art. 31. De eigenaar van een niet gemene levende haag of een niet gemene muur is gerechtigd, buiten de tijd dat de vruchten te velde staan, het erf van zijn nabuur te betreden om de haag te korten, te snoeien, het snoeisel weg te halen, de muur te herstellen of te onderhouden. Indien dit erf afgesloten is, moet overgang gevraagd worden aan de nabuur, die de plaats daarvoor naar keuze kan aanwijzen. In geval van weigering moet het erf betreden worden op de minst beschadigbare plaats en behoudens vergoeding van veroorzaakte schade.

Art. 32. Een haag tussen twee erven wordt geacht gemeen te zijn, hetzij slechts een ervan afgesloten is of tenzij het tegendeel blijkt uit een titel of een voldoende bezit.

Art. 33. Een gemene afsluiting moet op gemeenschappelijke kosten onderhouden worden; de nabuur kan zich aan die verplichting onttrekken door van de mandeligheid af te zien.
Dit recht vervalt wanneer het een sloot betreft die niet alleen tot afsluiting dient.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”