isoleren scheimuur langs buitenkant

gie steenput
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

isoleren scheimuur langs buitenkant

#1 , 28 jun 2018 11:55

mijn buur wil zijn niet gemene muur isoleren aan de buitenkant en daarna met een cementbezetting afwerken
aan mijn kant is het maaiveld afgewerkt met kasseien

mijn buur wil isoleren zonder mijn toestemming (hij komt dus met 10cm islotatie en 2cm cementering 14cm op mijn eigendom
mag mijn buur dit doen zonder mijn toestemming?

verder eist mijn buur dat ik mijn kasseien weghaal zodat hij zijn muur onder het maaiveld kan isoleren
mag mijn buur dit eisen?

indien ik toestemming geef aan mij buur de muur te isoleren kan ik dan niet vragen dat hij ook de bijkomende werken zoals het uitbreken van de kasseien en het terugleggen van de kasseien voor zijn rekening neemt? mij lijkt dat logisch maar is dit ook juridisch te verdedigen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jun 2018 12:00

Hij kan dit niet eisen, enkel vragen, en in Belgie mag je alles vragen maar u beslist nog altijd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jun 2018 14:43

Hij kan dit niet eisen, enkel vragen, en in Belgie mag je alles vragen maar u beslist nog altijd.
Toch een kleine nuance; in sommige RUP's wordt tegenwoordig opgenomen dat men het sowieso mag doen, tot een bepaalde dikte, zonder vragen. (isoleren dus he, niet uw oprit afbreken)

Ik zou eens informeren bij de dienst stedenbouw en bij de notaris

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 28 jun 2018 15:59

Deze RUP"s staan dat toe voor de voorgevel aan het openbare domein. Maar zomaar 10 à 15 cm van uw grondoppervlakte afpakken kan gewoon niet. Je kan die oppervlakte natuurlijk altijd verkopen aan de buurman.
Hij zal zelf de kasseien moeten opbreken en terugleggen. Laat dan wel vooraf een plaatsbeschrijving opmaken, en bepaal een uiterste termijn voor het terugplaatsen (uiteraard op papier).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jun 2018 19:47

Dit had ik ook al gelezen enkel aan de straat kant, maar niemand kan je verplichten om 14cm van je grond af te staan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 28 jun 2018 19:54

Mogelijk laat de buur u nog meebetalen want is nu volgens hem een gemene muur waarvoor u de helft van zal moeten betalen.
Goed gedacht.

Van wie is de muur of is die al voor de helft van u gemene muur?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 28 jun 2018 20:08

Kan onmogelijk een gemene muur zijn, gezien het waarschijnlijk een halfopen bebouwing is. Hoe kan je anders een zijmuur isoleren. Bij een rijwoning gaat dat niet, of ze isoleren in uw living en slaapkamer. :lol:

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”