Eigendom te weten komen

Antwerpgirl
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Eigendom te weten komen

#1 , 20 jun 2018 15:46

Hey,

Kan ik te weten komen of iemand een eigendom heeft? Het zit nl zo. Mijn schoonbroer heeft samen met mijn man een huis gekocht. Daar wonen we al een tijdje samen(zijn gezin beneden en wij boven). Nu het probleem is dat de gezamenlijke kosten door mijn man worden betaald (kadaster, ligt van de trappenhal enz). Schoonbroer betaald nooit mee. Mijn man vraagt erwel om, maar altijd hetzelfde excuus: we komen niet toe, heb geen geld, schiet het voor... dit gedurende 20 jaar. Mijn man laat het zo, omdat hij de oudste is. Vandaag een hevige discussie gehad en schoonbroer dreigt ermee om het huis openbaar te laten verkopen en, zo zegt hij: dan komen jullie op straat terecht, ik niet, ik heb een huis.

We stonden perplex. Hoe kunnen we te weten komen of hij inderdaad iets heeft gekocht? Meer dan 20 jaar van ons geprofiteerd, als jongste broer van mijn man, en nu heeft hij een ander eigendom. Dat zou ik straf vinden.
Hopelijk krijg ik antwoord op mijn vraag.
Vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 20 jun 2018 15:57

Daar hebt u in principe geen zaken mee, enkel bij een rechtbank procedure gaat dit opgevraagd kunnen worden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jun 2018 16:04

De eigenaar vinden van een eigendom dit is geen probleem , maar van iemand weten waar hij een eigendom heeft, dit is een andere zaak, dit kan zelfs in het buitenland zijn, in Ankara bv :lol: !

En iedereen maar roepen PRIVACY maar zelf weten ze het graag van een ander!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 20 jun 2018 16:34

Waarom hebben jullie zolang gewacht. Had al veel langer voor de vrederechter moeten komen. Je kan dat nog steeds en de achterstallige betalingen opeisen voor zover ze niet verjaard zijn. Dat huis dat hij heeft kan ook gehuurd zijn. Weten jullie zijn adres? Dan kan je toch aan het kadaster vragen wie eigenaar is van die woning. En ken je zijn adres niet, kan je het te weten komen, ook via kadaster. gezien hij mede-eigenaar is van uw woning. Vraag gewoon een kadastrale legger aan voor uw woning .

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jun 2018 16:42

Mava het probleem is dat hij niet woont in zijn woning, het is moeilijk om te weten waar iemand overal eigendommen heeft, er zijn er die zelf niet weten waar ze alle maal eigen domen heeft en dit in een boekje moeten schrijven, heb zo iemand gekend !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Antwerpgirl
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jun 2018 21:55

Bedankt voor jullie reacties. Mijn man en ik hebben lang gepraat. We gaan het huis laten verkopen. We zijn aan het kijken naar een ander huis. Pfff. Dit was zeker niet het plan. Had gedacht daar altijd te kunnen wonen. Maar ja. Les geleerd. Nooit iets kopen met iemand anders. Komt alleen maar miserie van. Is het nu niet, dan later.
Iemand een huis te koop omgeving antwerpen? Grapje....

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 jun 2018 11:40

(kan dat eigenlijk, een woning openbaar laten verkopen als er nog een andere mede-eigenaar is die niet wil verkopen?) En zijn het twee huisnummers of een?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 21 jun 2018 12:11

In een appartementsblok met 60 appartementen zijn er toch ook geen 60 huisnummers, maar slechts 1.
Ze zullen via de >VR moeten om te verkopen als andere partij dwars ligt.

Antwerpgirl
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 jun 2018 20:41

LennieK: we hebben 1 huisnummer en het huis is niet verdeeld op papier. Ik bedoel, we zijn allebei eigenaar van het huis, maar toen werd er niet beschreven wie welke verdieping neemt. Schoonbroer woont beneden, glv. En wij op het eerste. De tuin is of was gemeenschappelijk. Ik liet mijn dochter naar beneden gaan om in de tuin te spelen, maar dan liet hij zijn hond los. En mijn dochter heeft schrik van zijn hond. Dan kwam ze huilend naar boven. Een keer heeft de hond mijn dochter in het gezicht gekrabt of gebeten en toen is er ambras ontstaan tussen de broers. Dan heeft schoonbroer een deur geplaatst in de gang en ons daarmee de toegang tot de tuin ontzegd. Als reactie daarop hebben wij dan maar de zolder ingepalmd, die gemeenschappelijk was. Die akkefietjes blijven maar duren. Ik ben het zat. Ik vrees er alleen maar voor dat hij evenveel krijgt bij een verkoop. Wij hebben grote investeringen gedaan op ons verdiep. Centrale verwarming, nieuwe ramen, nieuwe keuken, zolder opgeknapt voor ons dochter... we zullen sowieso geld kwijt zijn, denk ik....

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 22 jun 2018 08:54

Als er geen basisakte is en er geen quotiteiten vastgelegd zijn, zal uw schoonbroer de helft krijgen bij verkoop. tenzij er in de aankoopakte staat dat hij minder dan jij hebt ingebracht

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 jun 2018 09:15

In een appartementsblok met 60 appartementen zijn er toch ook geen 60 huisnummers, maar slechts 1
Het is misschien één nummer, maar wel verschillende adressen. (13A, 13B, 13C, etc...). Elk appartement kan ook apart verkocht worden. Toch een héél erg verschillende situatie met de TS, waarbij het in feite maar om één woongelegenheid gaat. Er wonen weliswaar in praktijk twee gezinnen, maar ik vermoed dat "administratief" iedereen gewoon op hetzelfde adres gedomicilieerd is. Met andere woorden, voor de overheid is dit één groot gezin.

En dan gelden de regels zoals bij andere gezinnen: niemand kan gedwongen worden in onverdeeldheid te blijven. Als dus één eigenaar wil verkopen en de andere niet, zijn er twee mogelijkheiden: of de andere eigenaar koopt het deel van de eerste eigenaar over, of de woning wordt openaar verkocht. Beter is uiteraard om de woning zelf te verkopen (zoals de TS van plan is). Je zal waarschijnlijk een hogere prijs kunnen bekomen dan bij een openbare verkoop.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”