samen op te delen huis kopen.

cetanwo
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

samen op te delen huis kopen.

#1 , 18 jun 2018 13:25

Hallo iedereen,

een vriendin en ikzelf zouden graag een vierkantshoeve aankopen.
Dit om deze na de aankoop op te splitsen in 2 woningen. Dit opsplitsen zou volgens de gemeente geen probleem mogen zijn.
Mijn vraag is eigenlijk of we beide een aparte lening kunnen aangaan voor de aanschaf van deze woning.
Is dit op te splitsen in bv zij de woning en ik de stallingen zonder dat dit verschillende adressen zijn tot nog toe?
Niet zo éénvoudig om hier info over te vinden op het net.
Bedankt voor de reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 18 jun 2018 14:07

Zolang die twee-woningen-in -wording nog één kadastraal geheel vormen kan er m.i.slechts één enkele hypotheek in eerste rang op gevestigd worden.

Dus, neen, zolang ze niet opgesplitst zijn geen twee leningen...

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jun 2018 15:06

Hm, geen evidentie denk ik. Je kan wel al een vergunning aanvragen voor de splitsing, maar volgens mij wordt ze maar uitvoerbaar eens je effectief eigenaar bent van het perceel.

Is het een optie dat de huidige eigenaar opsplitst en dat jullie dan pas kopen?

Steek ondertussen eens uw licht op bij de dienst stedenbouw en de notaris, misschien zie ik de eenvoudigste oplossing over het hoofd...

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”