verdeling gemeenschappelijke energiekosten

vandaele62
Topic Starter
Berichten: 19

verdeling gemeenschappelijke energiekosten

#1 , 12 jun 2018 14:09

De 6 appartementen waaruit ons gebouw bestaat maken allen gebruik van dezelfde gascondensatieketel. Op de radiatoren in alle appartementen zijn calorimetertjes geplaatst die eenmaal per jaar worden afgelezen door een externe firma waarna de afrekening wordt opgemaakt door de syndicus. Er bevinden zich geen radiatoren in de gemeenschappelijke delen.

Nu ben ik sinds vorig jaar vrijwillig onbezoldigd syndicus van het gebouw. Ik heb de functie overgenomen van de vorige eigenaar van mijn appartement. In de afrekeningen van de vorige jaren wordt als volgt te werk gegaan:
  • gemeenschappelijk verbruik: 35% van de kost, wordt berekend naargelang het aantal meters per appartement
  • individueel verbruik: 65% van de kost, wordt berekend naargelang het aantal verbruikte eenheden per appartement
Nu begrijp ik totaal niet hoe en waarom die 35% aan gemeenschappelijk gebruik berekend wordt. Wat is het gemeenschappelijk gebruik en waarom betaalt iemand met meer radiatoren in zijn appartement er een hoger aandeel van? Er staat hierover niets vermeld in de statuten van het gebouw. De vorige syndicus kan ik niet bereiken en ik vermoed dat ook de mede-eigenaars het niet gaan weten.

Kan iemand mij de gedachtegang achter deze verdeelsleutel uitleggen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 12 jun 2018 14:13

Dat is gebruikelijk. Het is de warmte-uitstraling van het buizensysteem. dat de radiatoren en appartementen verbindt alsook de warmteverliezen van de ketel zelf.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

katwezel
Berichten: 375

#3 , 12 jun 2018 14:15

Vermoedelijk is de 35% voor het jaarlijks onderhoud en afschrijving van de installatie alsook mogelijks een reserve opbouw voor herstellingen

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 12 jun 2018 14:19

TS verwijst enkel naar de firma die de metertjes opneemt en de berekening doet van het verbruik. Die bekommert zich niet over afschrijvingen of het al of niet bestaan van een reservefonds.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

vandaele62
Topic Starter
Berichten: 19

#5 , 12 jun 2018 14:44

TS verwijst enkel naar de firma die de metertjes opneemt en de berekening doet van het verbruik. Die bekommert zich niet over afschrijvingen of het al of niet bestaan van een reservefonds.
Klopt. De 35% waarvan sprake voor gemeenschappelijk verbruik wordt effectief aangewend om 35% van de gasfactuur te betalen en komt dus niet in een reservefonds of iets dergelijks terecht.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”