syndicus

Petgeb
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

syndicus

#1 , 31 mei 2018 12:04

Kan iemand vertellen dat de syndicus herstellingen kan laten starten zonder toestemming van de algemene vergadering?
Er worden weken gestart van een aanzienlijk bedrag. In het verslag van 2017 stond hierover een toelichting en bespreking, ook in het verslag
van 2018 stond hier enkel een toelichting en bespreking in, zonder dat er hierover gestemd is geweest. In 2017 werd wel het volgende algemeen goedgekeurd en dit op vraag van syndic zelf. Hij mag kosten en of werken zelf goedkeuren zonder inspraak van de algemene vergadering en zonder extra offertes voor bedragen onder de 750 euro. Hoe kan dan zo iemand werken laten starten zonder toestemming? Hijzelf verwijst hier dat het om herstellingen gaat, maar ik ga er vanuit dat kosten of werken hetzelfde is. Op de laatste vergadering heb ik gevraagd naar extra offertes, nadat hijzelf riep dat hij alles mag en zich aan niets moet houden. Hierop hem ik hem gewezen op de goedkeuring onder de 750 euro en dan had hij toch beloofd om deze offertes te bezorgen. Ondanks dit heeft hij de werken toch laten starten zonder toestemming. Nu blijkt hij, volgens mij, niet gezorgd te hebben voor de beste prijs daar hij een firma heeft aangenomen die blijkbaar de regie gaan doen en niet de werken. Die worden blijkbaar uitgevoerd in onderaanneming.

Wat kan men hier tegen doen en zal de onderaanneming een invloed hebben op de prijs?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 31 mei 2018 13:11

Alle dringende herstellingen kan de syndicus laten uitvoeren.
Indien de kostprijs hoger is dan het bedrag dat werd vastgesteld als het plafond waarboven
de mededinging moet spelen dan dient hij eerst verschillende offertes aan te vragen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 31 mei 2018 16:32

Als een syndicus begint te roepen in een AV denk ik dat het tijd is om een andere te nemen.
Bovenaan deze rubriek staat de wetgeving.
viewtopic.php?f=39&t=21331

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 31 mei 2018 16:52

Sommige syndici ambiëren een ego dat groter is dan de Titanic.
Het is aan de VME om ervoor te zorgen dat dergelijke syndici hetzelfde
lot ondergaan als de Titanic.
Eergisteren was ik op een AV waar ik enkele eigenaars vertegenwoordigde.
Daar was een specimen aan het werk dat zich een goddelijk aura toe-eigende
en belette dat de verkozen voorzitter ook maar één woord kon uitbrengen.
Alhoewel het de taak is van de voorzitter om de mensen het woord te verlenen stond de
syndicus dat niet toe en blokte zelf elke interventie af van kritische deelnemers aan de AV (waaronder ik).
Hierdoor ben ik nu verplicht om voor de personen die ik vertegenwoordig de Vereniging van Mede-Eigenaars te dagvaarden teneinde een probleem op te lossen dat perfect in der minne had kunnen geregeld worden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

SYN
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jun 2018 21:12

Indien de werken dringend en noodzakelijk zijn, mag de syndicus de werken laten goedkeuren zonder goedkeuring van de algemene vergadering.

Zo te lezen heeft de syndicus op de vergadering goedkeuring gekregen om werken te bestellen/kosten te maken onder de 750 euro. Maar wanneer de werken/kosten hoger zijn dan 750 euro? Goedkeuring van de algemene vergadering nodig.

Verder lees ik dat er op de verslagen van de vergaderingen wordt gesproken over "bespreking" en "toelichting". Men mag op de algemene vergadering altijd wel zaken bespreken en verder toelichten, maar werken aan de gemeenschappelijke bestellen/laten uitvoeren? Hiervoor moet een welbepaalde stemmingsquorum worden bereikt: 3/4e meerderheid (art. 577-7 §1 1° b).

Als op de uitnodiging voor de vergadering (of op het verslag van de vergadering) als agenda punt wordt opgenomen "Bespreking en/of toelichting werken X" en de juiste stemmingsquorum wordt niet vermeld of er wordt gestemd met een verkeerde quorum, de syndicus hierover aanspreken voor of tijdens de vergadering. Is de syndicus van mening dat de werken "zo" wel goedgekeurd mogen worden? Negatief stemmen op het agendapunt en de "beslissing" binnen de 4 maanden aan de vrederechter vragen om ze nietig te verklaren.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”