terugvorderen vaste kosten syndicus

marson
Topic Starter
Berichten: 4

terugvorderen vaste kosten syndicus

#1 , 12 mar 2008 09:47

Hoi,

als eigenaar van een appartement betaal ik maandelijks een vaste bijdrage aan de syndicus. Overschotten van deze worden op een spaarrekening gezet omdat er volgens de syndicus al teveel op de rekening staat. Nu ik mijn eigendom ga verkopen kan ik dit dan terug vorderen.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 12 mar 2008 13:42

Hoi,

als eigenaar van een appartement betaal ik maandelijks een vaste bijdrage aan de syndicus. Overschotten van deze worden op een spaarrekening gezet omdat er volgens de syndicus al teveel op de rekening staat. Nu ik mijn eigendom ga verkopen kan ik dit dan terug vorderen.

Mvg
Die vaste bijdragen zijn waarschijnlijk voorschotten. Ik vermoed dat er bij jullie in het gebouw met een jaarrekening wordt gewerkt en dat de voorschotten in deze jaarafrekening worden verwerkt met een opleg of tegoed als gevolg? Indien niet expliciet werd beslist dat in de vaste bijdragen een deel reservefonds zit, dan heeft u idd recht op teruggave van de (teveel) betaalde voorschotten. Evenwel nadat de afrekening werd gesplitst tussen u en de koper. Kijk ook na of u op het ogenblik dat u eigenaar werd, geen provisie (zgn werkingskapitaal) heeft moeten betalen. In tegenstelling tot het gespaarde aandeel in het RF welk wettelijk bij het gebouw blijft, moet u dit deel in het werkingskapitaal terug krijgen. Evenwel wanneer ooit opgevraagd. Aangaande de voorschotten zou ook nog de intrest op uw aandeel kunnen vragen.

marson
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 13 mar 2008 08:30

Alvast bedankt voor de nodige uitleg.
Mvg

Reclame

Efjoma
Berichten: 232

#4 , 23 mar 2008 12:24

Je notaris zal de syndicus vragen of er een RF bestaat. Indien zo zal de koper dit kunnen overnemen.

Pedro
Berichten: 735

#5 , 23 mar 2008 12:35

Je notaris zal de syndicus vragen of er een RF bestaat. Indien zo zal de koper dit kunnen overnemen.
Sorry maar uw woordspeling "zal de koper dit KUNNEN overnemen" klopt niet!
Het gespaarde aandeel binnen een reservefonds BLIJFT VERPLICHT bij het gebouw en volgt de verkoper DUS NIET AUTOMATISCH. Koper en verkoper zouden onderling kunnen bedingen dat de koper dit overneemt of de verkoper kan zijn aandeel in de verkoopprijs verrekenen, doch dit is een verbintenis tussen verkoper/koper waarmee de syndicus geen rekening houdt. Hij meldt de Notaris het aandeel in het eventuele RF maar verder gebeurt er met dat bedrag niets! Een syndicus die het gespaarde aandeel aan de verkoper teruggeeft riskeert zelf aansprakelijk te worden gesteld omwille van het maken van een beroepsfout. Voormelde volgt immers uit één van zijn wettelijke beroepsopdrachten zoals binnen de wet op de gedwongen mede-eigendom voorzien.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”