Recht van doorgang

Willemdeseure
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Recht van doorgang

#1 , 05 mei 2018 21:49

Onlangs is er een stuk landbouwgrond achter mijn eigendom verkocht aan de gemeente. Vroeger moesten ik en de landbouwer naast mij al doorgang verlenen aan de landbouwer die eigenaar was van het achterliggende stuk grond. De gemeente wil dit nu openbaar maken. ( dat stuk grond) Moeten wij nu doorgang verlenen aan alle wildvreemde mensen of moeten we enkel doorgang verlenen aan de grond eigenaar. Mijn oprit (doorrit) is geen openbaar domein! Graag jullie advies!

Mvg

Willem

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tira00
Berichten: 929

#2 , 06 mei 2018 08:51

Dacht dat bij erfdienstbaarheid van doorgang: "de last van een lijdend erf (u) niet verzwaard mag worden".
Daar staat in het Burgerlijk Wetboek ergens een Artikeltje over.
Blijkbaar gaat u (veel) meer last krijgen als de grond openbaar wordt.
Of het genoeg is om de erfdienstbaarheid af te schaffen weet ik niet.
Hangt er ook vanaf wat de gemeente van plan is met dit perceel.

Erfdienstbaarheid van doorgang slaat altijd op het perceel/grond, nooit op een persoon.
Dus doorgang verschaffen aan alleen de eigenaar kan niet.
Iedereen die op dat perceel moet zijn moet u door laten.
Maar er een openbaar terrein van maken is natuurlijk wel iets heel anders.....
(is er geen andere weg naar dit stuk grond?)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 mei 2018 09:18

Als dit stuk van openbaar nut word, dan kan men ook een deel van de oprit onteigenen!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 06 mei 2018 11:22

erfdienstbaarheid heeft inderdaad betrekking op de grond en niet op de personen die de grond gebruiken. Maar daar ligt ook een belangrijke regel in vervat: als er een erfdienstbaarheid van doorgang is verleend naar een landbouwgrond, dan betekent dat ook dat de doorgang te maken heeft met alle activiteiten die betrekking hebben met de functie van een landbouwgrond. Als de gemeente de functie van de grond wijzigt naar een publieke functie zoals bvb. een openbaar parkje of fietsparking, dan kan die erfdienstbaarheid niet verzwaard worden. Je mag een doorgangsweg naar een landbouwgrond met een poort afsluiten waarvan de eigenaar (de burgemeester?) 1 (niet-kopieerbare) sleutel krijgt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”