na isolatie overschrijd perceel grens en moeten we ons eigendom aanpassen

santokvos
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

na isolatie overschrijd perceel grens en moeten we ons eigendom aanpassen

#1 , 04 mei 2018 21:07

Beste,

Onze buren wensen een buiten isolatie te plaatsen voor een muur die dus deel uitmaakt van ons dakterras (buiten)muur en hun (binnen)muur.
de muur grenst aan ons perceel.
als ze buiten isoleren, wil dit zeggen dat dit 10 cm dikte aanbrengt aan hun muur en over ons perceel.
Dit is niet het grootste probleem.

Echter wilt dit zeggen dat we onze dakgoot en afvoer op het terras, die grenzen aan de muur, ook 10cm extra naar voor zouden moeten verplaatsen.

Bovendien zouden ze zich op ons plat dak moeten begeven voor de rest van de gevel te bekleden.

Concreet, als ze de (buiten)muur van ons terras bekleden, waardoor afvoer en dakgoot moeten verplaatst worden, eveneens als dus het terras ingekort worden (terrasplanken inkorten), wie betaald de kosten en mag dit zomaar ?

als ons dak schade oploopt neem ik aan dat dit ook ten koste van de buren valt ?

Alvast bedankt.

Mvg,

Thomas B.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower
Berichten: 1034

#2 , 04 mei 2018 23:04

Laat ze via binnen isoleren, niet langs uw kant

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 05 mei 2018 09:06

Enkel met uw akkoord kunnen ze langs de buitenzijde isoleren. Zet dat dan wel op papier en ondertekenen door beide partijen, en laat eventueel registreren.
Alle noodzakelijke werken die hiervan het gevolg zijn, zijn ook ten hunne laste (afloop en goot verplaatsen, planken inkorten enz..)
Voor de uitvoering van deze werken zal je hen ladderrecht moeten geven, dwz dat ze het recht hebben ladders en stellingen op uw eigendom te zetten voor de uitvoering van die specifieke werken, en dit gedurende een welbepaalde periode.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 mei 2018 09:19

Ja waarom niet langs binnen isoleren zoals bij de meeste renovaties !

Ik heb een oude buiten muur van 40cm dikte, nog van binnen uit geïsoleerd is nu een muur van 60 cm, maar dit ziet niemand.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 05 mei 2018 15:19

Ja waarom niet langs binnen isoleren zoals bij de meeste renovaties !

Ik heb een oude buiten muur van 40cm dikte, nog van binnen uit geïsoleerd is nu een muur van 60 cm, maar dit ziet niemand.
Ik ben geen kenner, maar ik vermoed zo'n beetje dat men hier wil gebruik maken van de thermische inertie van zo'n stenen muur; naar het schijnt is dat wel aangenamer om in te wonen. En natuurlijk gaat men op die manier ook geen nuttige binnenoppervlakte opofferen .

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 05 mei 2018 15:51

Met binnenisolatie, en al helemaal zeker als je deels binnen en deels buiten isoleert, heb je meer kans op koudebruggen, met als gevolg schimmel op de muren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 mei 2018 16:02

Met binnenisolatie, en al helemaal zeker als je deels binnen en deels buiten isoleert, heb je meer kans op koudebruggen, met als gevolg schimmel op de muren.
ik ken koude en warmte bruggen, dus eerst de muur 16cm glaswol, 2cm spleet door de keper die 18 cm is, een usb plaat van 22mm en dan laminaat er op, daar voel je als het vriest niks enkel warmte van het hout ! als je wilt zet ik eens een foto op deze avond als ik thuis kom.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

santokvos
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 mei 2018 19:38

Alvast bedankt voor de antwoorden!

We willen graag goede buren blijven, dus willen we niet gaan discussiëren over de circa 10 cm verlies aan onze kant (ik denk ook niet dat ze te overtuigen zijn om binnen te isoleren ipv buiten), maar wel onze rechten kennen en gerespecteerd zien uiteraard.

Morgen komen ze langs met een aannemer (ze kunnen niet anders dan via ons de muur te zien) en gaan we nog wat vragen - hopelijk - beantwoord krijgen.

voornaamste is dat de hinder beperkt blijft, evt. schade en nodige aanpassingen door hun worden uitgevoerd (en goed liefst).

Zouden we best een document opstellen voor zowel de toestemming van uitvoeren, als een extra clausule er in voeren waarin bepaald word dat alle schade door hun gedekt word ?

Want mogelijk word er schade aan ons dak bv. aangebracht die mogelijk pas na de werken zichtbaar word (zoals scheuren of dergelijke door belasting van het dak).

Ik ben er alle sinds al iets geruster in nu, als er nog tips of dergelijke zijn, mag je ze graag altijd delen!

Mvg,

Thomas B.

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 07 mei 2018 19:53

Vooraf de nodige foto's nemen best in hun aanwezigheid.
Eventueel ook uw brandverzekering in kennis stellen. Vraag eens of die een expert kunnen meesturen bij de bezichtiging. Die zijn beschrijvingen en of opmerkingen gaan iets beter gevolgd worden.
Hebben de buren geen architect ..dan zou ik die er wel bij willen en eventueel ook hun veiligheidscoördinator ... uiteraard op hun kosten.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 07 mei 2018 20:05

Zeker de overeenkomst op papier laten zetten en registreren. Ook een plaatsbeschrijving laten opmaken op hun kosten. Zorg dat de muur aan uw kant degelijks en mooi wordt afgewerkt. Je kan isoleren en die isolatie dan beschermen met roofing op latten, of je kan dat ook afwerken met crepie of een mooie gevelsteen. Jullie moeten er de hele dag op kijken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”