schenking appartement aan dochter

sonia.d
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

schenking appartement aan dochter

#1 , 01 mei 2018 14:34

beste,
ik heb 1 appartement als eigendom van een appartementsblok van 3.
1 van de eigenaars wil een nieuw dak met alles erop en eraan. Ze wil dat we daar een gemeenschappelijke lening voor aangaan. We hebben een gemeenschappelijke rekening op onze 3 namen staan.
Nu is mijn vraag: indien we daarmee akkoord zouden gaan. Hoe zit het dan als ik, wanneer mijn dochter afgestudeerd is, mijn appartement aan haar wil schenken?
groeten,
Sonia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 01 mei 2018 14:44

U schenkt haar het appartement met alles erop en eraan, dus ook met de lasten van die lening.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 03 mei 2018 07:23

Bosprocureur

Het zal er van afhangen of het krediet wordt aangegaan door de VME dan wel door de eigenaars persoonlijk.
Krediet in hoofde van VME alleen is weinig waarschijnlijk gezien de VME geen bewijsbare inkomsten heeft.
Meer waarschijnlijk is een gezamenlijk krediet door de 3 eigenaars. Of nog : een krediet door VME met eigenaars als borgsteller of medekredietnemer.
In het geval de eigenaars kredietnemer of borgsteller zijn, blijven die hoofdelijk aansprakelijk voor het krediet. Ook als de eigendom overgaat. Enkel mits akkoord van de bank én mits aanpassing contract zal de nieuwe eigenaar schuldenaar/borgsteller worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 03 mei 2018 10:04

Inderdaad.

Ik heb weet van een soort "projectkrediet" , dat hier zou kunnen in passen.

Een kredietmaatschappij uit het Kortrijkse zou momenteel syndici en aanverwante bestoken met reclame voor zo'n oplossingen. Het zou zonder inschrijving gaan, wat me doet vermoeden dat ze wellicht zullen aandringen op volmacht tot hypotheceren.

Enfin, het zou een oplossing kunnen zijn om onwillige mede-eigenaars over de streep te trekken. En het naderende spook van de verplichte dakisolatie tegen 2020 zal ook wel helpen zeker ?

adsummam
Berichten: 581

#5 , 03 mei 2018 10:31

Zoekmachine+vme+lening
brengt u dichter bij een uitleg over de werking van dergelijke leningen.


Recent wordt deze vorm van lening door meerdere organismen aangeboden die zich blijkbaar allen geïnspireerd hebben op het voorstel van de ”kloddezakkers”, die dit reeds meer dan 10 jaar aanbieden.

Wat betreft de TS zien wij een onoverkomenlijke hinderpaal doordat hij blijkbaar NIET georganiseerd is in een VME met de daarbij behorende syndicus (en AV).

Is de zogenaamde onttrekking voorzien in de aankoopakte ?

sonia.d
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 mei 2018 10:56

er is geen onttrekking voorzien in de aankoopakte

adsummam
Berichten: 581

#7 , 03 mei 2018 12:54

Eerste stap: basisakte opvolgen voorzien in aankoopakte.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”