Schade door gemeenschappelijke dakgoot/ regenwaterpijp

Zumzum8212
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Schade door gemeenschappelijke dakgoot/ regenwaterpijp

#1 , 01 mei 2018 12:57

Hallo
Ik woon in het midden van 3 rijhuizen waarvan de regenwater afvloeien in een pijip die in mijn gevel zit.
Nu zit de afvoer verstopt waardoor het water over mijn dakgoot vloeit en bijgevolg mijn dakgoot schade opgelopen heeft. Ik heb deze een paar jaar eerder laten herstellen en de dakgoot proper gemaakt maar heb nu hetzelfde probleem.
Ik heb geen zin om nu terug alles zelf te betalen... Heb ook geen goede relatie met een van mijn buur en zou ze liefst niet persoonlijk willen aanspreken.
Het liefst zou ik willen dat ze zelf voor hun afvoer zorgen.
Hoe pak ik dit aan?
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 01 mei 2018 16:11

Staat die afvoer als servitude in de akte van de gebouwen? Indien de afloop al langer dan 30 jaar bestaat is het een verworven recht. Dan kan je er enkel nog iets aan veranderen door onderling en minnelijk overeen te komen, bvb ter gelegenheid van de vernieuwing van een dak (de afloophelling van de goot dient immers te worden aangepast als ieder zijn eigen afloop krijgt.)

tira00
Berichten: 929

#3 , 02 mei 2018 09:00

Staat die afvoer als servitude in de akte van de gebouwen?
Je bedoelt opgeschreven als "erfdienstbaarheid" in de akte, veronderstel ik?

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”