draagkracht volmacht Algemene Vergadering mede-eigendom

E-T
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

draagkracht volmacht Algemene Vergadering mede-eigendom

#1 , 29 apr 2018 15:50

Beste

Mijn moeder is eigenares van een appartement. Al verschillende jaren heeft ze mij (= haar zoon) volmacht om aan de Algemene Vergadering te kunnen deel nemen. Ik bracht in die hoedanigheid in het verleden ook al agendapunten aan. Zij werden toen steeds opgenomen en unaniem goedgekeurd.

De laatste maanden is er echter een kentering ontstaan in de houding van de syndicus, de rekeningcommissaris en de raad van mede-eigendom. Plots aanvaarden ze geen agendapunten meer van mij en krijg ik daarnaast op de Algemene Vergadering te horen dat ik geen inzage krijg in de facturen, contracten, ...
Bovendien beweert de rekeningcommissaris op de laatste Algemene Vergadering dat enkel de "echte" eigenaars het recht hiertoe hebben.

Wellicht heeft die verandering in de houding van syndicus en raad van mede-eigendom te maken met het feit dat ze het voelen warm worden onder hun voeten omdat ik per toeval op een aantal onregelmatigheden stootte. Ik vroeg hiervoor al van maanden voor de Algemene Vergadering verschillende keren schriftelijk en mondeling om uitleg. Echter tot op vandaag blijf ik achter met een onvolledig beeld van halve antwoorden en ontoereikend overzicht van financiële bewegingen.

Graag had ik vernomen of het klopt dat ik als zoon (met volmacht van de eigenares) geen inzage heb in de facturen en contracten op de Algemene Vergadering. Terwijl ik hierover wel moet stemmen (en dus al dan niet mijn goedkeuring geven).

Alvast een welgemeende dank je wel om deze vraag te willen analyseren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 29 apr 2018 16:06

De volmacht om aan de vergadering deel te nemen omvat en is beperkt tot het deelnemen aan alle overleg en beslissingen die tijdens die vergadering worden ondernomen.
M.a.w. tijdens de AV kan/mag de volmachthouder zich gedragen zoals een eigenaar.
Maar niet daarbuiten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38594

#3 , 29 apr 2018 20:28

Zorg dat u een document hebt waarin u als lasthebber wordt aangesteld voor uw moeder - algemeen of voor alle zaken wat het eigendom betreft.

Ikzelf heb zo opgetreden in twee VME als algemeen lasthebber .. dus was ik het die de punten indiende - mee de controle deed enz .
Was totaal geen probleem voor beide syndici.
In drie andere VME was ik gevolmachtigde om in een geval de syndicus mee af te stoppen (waarin we geslaagd zijn).
In de twee andere omdat ik wat beter de wetgeving kende - ging daar zelfs met de RvME mee naar de syndicus als 'deskundige'.

Reclame

adsummam
Berichten: 581

#4 , 01 mei 2018 17:34

B.W. Art. 577-6 § 7

spreekt van een
”…. specifieke notariële volmacht……”.
Vraag uw familienotaris een volmacht op te stellen die u de mogelijkheid geeft uw moeder, zonder beperking, te mogen vertegenwoordigen in haar relaties met de VME.

GEEN algemene volmacht want dat zou betekenen dat u b.v. het appartement zou kunnen verkopen zonder haar instemming.

Franciscus
Berichten: 38594

#5 , 01 mei 2018 21:03

Uiteraard gaf ik een copie dat ik lasthebber was af gezien nicht in een zorgcentrum zat. Ook in het zorgcentrum was dat voldoende evenzo voor de dokter - ziekenfonds- bank enz enz.
Alle documenten werden naar mijn adres gestuurd alle rekeningen enz ..
Ik deed het loopwerk.
Voor de syndici was dat voldoende. Later heb ik een notariële volmacht gevraagd gezien panden gingen verkocht worden ( was haar beslissing).
Zo kan ik inderdaad de verkopen regelen. Compromis heb ik nog getekend maar nicht is gestorven voor tekenen akte. En toen waren het de erfgenamen die 'bevoegd' werden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”