Houten afsluiting op perceelgrens - wie betaalt?

ypsilon1972
Topic Starter
Berichten: 63

Houten afsluiting op perceelgrens - wie betaalt?

#1 , 24 apr 2018 18:22

Beste,

Op de scheiding tussen mij en mijn buren stond een dennenhaag. De buren wilden echter een betonnen afsluiting. Zij zouden alles betalen, zowel het verwijderen van de dennen als de afsluiting. Dit werd mondeling afgesproken, helaas heb ik daar geen schriftelijk bewijs van. Ook afgesproken dat er maximum 1 week is tussen het verwijderen van de dennen en het plaatsen van de afsluiting omdat mijn huisdieren anders op straat kunnen. De haag werd verwijderd (november 2016!) maar de afsluiting staat er nog steeds niet. Uitleg was dat een betonnen afsluiting niet mag van de gemeente. Ze zouden dan hout plaatsen maar daar ben ik niets mee. Hier kunnen mijn perzische katten overklimmen wat bij een betonnen schutting niet het geval zou zijn. En er zou ook een bouwvergunning moeten aangevraagd worden waardoor de plaatsing nog eens maanden vertraging op loopt. Ik heb dan gezegd dat ik hier niet aan mee doe en dan maar zelf een draadafsluiting geplaatst.
Er werd afgesproken dat we beiden onze afsluiting op 30 cm van de perceelgrens zouden plaatsen. Dit stond ook zo in de eerste bouwaanvraag (februari 2017) die ik heb kunnen inkijken op dienst stedenbouw. Nu krijg ik bericht van de gemeente dat er een nieuwe aanvraag werd ingediend (maart 2018) maar hierin staat vermeld dat de schutting op de perceelgrens zal komen. Kunnen ze mij verplichten om de helft te betalen als de afsluiting op de perceelgrens komt?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 24 apr 2018 19:21

Klopt het wat ze vertellen een omgevingsvergunning voor een schutting?
Ook van tel is van wie waren de dennen? Wie heeft die geplaatst.
Als een afsluiting op de erfgrens wordt geplaatst door één van de partijen en de andere partij is niet akkoord met soort afsluiting dan wordt de afsluiting van één eigenaar en mag u er nooit gebruik van maken dus geen bloempot of haak voor waslijn.
http://www.elfri.be/afpaling-en-afsluiting
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 087kCL6uTG

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 24 apr 2018 19:56

En waarom 2 afsluitingen op 60 cm van elkaar. Wie gaat die 60 cm onderhouden?

Reclame

ypsilon1972
Topic Starter
Berichten: 63

#4 , 24 apr 2018 20:45

Waarom 2 afsluitingen? Afspraak was dat de schutting geplaatst zou worden binnen de week na rooiing dennen. Na 6 maanden stond er nog niks. Aangezien ik mijn katten niet kon blijven binnen houden heb ik zelf een draadafsluiting geplaatst. Onderhoud tussen afsluitingen zou door mij gebeuren.

ypsilon1972
Topic Starter
Berichten: 63

#5 , 25 apr 2018 07:29

Beste Franciscus,

Bedankt voor uw antwoord. Maar kunnen ze mij verplichten om de helft van de kosten te betalen als ik getekend heb voor akkoord dat ze de afsluiting op de perceelgrens mogen plaatsen. Of is hier onder uit te komen als ik afstand doe? Er staat al een afsluiting aan mijn kant maar waarschijnlijk doet dit niet ter zake?

tira00
Berichten: 929

#6 , 25 apr 2018 08:31

Beste Franciscus,

Bedankt voor uw antwoord. Maar kunnen ze mij verplichten om de helft van de kosten te betalen als ik getekend heb voor akkoord dat ze de afsluiting op de perceelgrens mogen plaatsen. Of is hier onder uit te komen als ik afstand doe? Er staat al een afsluiting aan mijn kant maar waarschijnlijk doet dit niet ter zake?

Neen, ze kunnen je niet verplichten.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”