Bomenrij aanpalend aan grond die zal worden verkaveld

Fientje Plientje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Bomenrij aanpalend aan grond die zal worden verkaveld

#1 , 23 apr 2018 09:46

Dag allemaal,
Vorig jaar kochten we ons eigen huis met tuin, in landelijk gebied. Onze tuin wordt omringd door een rij sparren, ondertussen wel 20tal meter hoog. Naast ons is weiland gelegen dat zal worden verkaveld. Aangezien de bomen de zuid- en west-zon wegneemt voor deze percelen, vermoeden we dat de vraag zal komen om deze bomen weg te halen. Of de bomen er al 30 jaar staan, dat kan ik niet zeggen. Dit kan misschien achterhaald worden aan de hand van de grootte, maar aangezien we hier zelf nog maar een jaar wonen kunnen we dit niet achterhalen aan de hand van foto's of zo. De boer (die gewassen teelde op de grond) moet er geen probleem mee gehad hebben vermoed ik, gezien de sparren er nog staan.

Wat zijn onze rechten en plichten als aan ons gevraagd wordt om die bomen te verwijderen? De sparren korter maken zou geen optie zijn, blijkbaar sterven die af als je de top af doet.
Bedankt alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 apr 2018 11:15

Hoever staat de stam van die bomen van de perceelgrens?

Jabbe
Berichten: 586

#3 , 23 apr 2018 11:58

De boer zal u wellicht wel weten te vertellen hoelang hij zich de hoogstammige bomen kan herinneren.
Het lijkt me alleszins aangewezen gewoon te wachten met enige actie tot u ooit een vraag tot rooien krijgt. Dat kan mondeling, dan schriftelijk per AS, verzoeningsprocedure (Vrederechter) of per procedure (Vrederechter), In dit laatste komen er meestal advocaten aan te pas.
Het kan ook zijn dat de schaduw van die bomen welkom is (opwarming van de aarde :| ).

Zijn de bomen meer dan dertig jaar oud, dan kan u zich beroepen op verjaring of zelfs op basis van een oud akkoord tussen de vorige eigenaren van beide gronden (plantrecht/erfdienstbaarheid).
Dat is nog geen zekerheid, want de buur kan vragen de bomen te rooien of in te snoeien op grond van overdreven burenhinder (ook zonlicht valt daaronder), en de rechter kan daarin volgen. Het kan dan zijn dat de rechter ter plaatse afstapt om de situatie te overzien en daaruit conclusies te trekken.

Reclame

Fientje Plientje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 apr 2018 14:04

De bomen dienden als afsluiting van het erf. Ik zou het moeten gaan meten, maar ik denk 2-3 meter van de perceelsgrens. Vanaf welke afstand maakt het uit? Gaat het over die regel dat een boom meer dan 4 meter van de grens moet staan om te mogen blijven staan?

In elk geval zijn ze wel hoog genoeg om last van te ondervinden. Maar de ochtendzon en de middagzon tot een uur of 12 is gegarandeerd. Dat zullen we dus nog moeten afwachten.

lukasi
Berichten: 1139

#5 , 23 apr 2018 14:13

Wetgeving zegt / plantafstand van hoogstammige bomen is 2 meter van uit de grenslijn naar het midden van de stam.
Plaatselijk kan 3 meter of meer gebruikelijk zijn.

Fientje Plientje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 apr 2018 15:23

Bedankt voor jullie (snelle!) reacties.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”