Kraaiende haan

RestUnknown
Topic Starter
Berichten: 28

Kraaiende haan

#1 , 22 apr 2018 12:11

Sinds een paar dagen zit er bij 1 van de buren een haan die momenteel om 05u30 begint en pas om 07u00 stopt met kraaien. Het is elke 12 seconden dat hij kraait met soms een pauze van een paar minuten.

Ik slaap sowieso wel vrij licht, maar dit is een zeer scherp geluid, zelfs met oordoppen hoor ik hem nog. Laatste keer heb ik gewoon het venster dicht gedaan, wat natuurlijk met het huidige warme weer niet aangenaam is omdat het frisse briesje smorgens deugd doet.

Dat een haan kraait, akkoord, dat is wat hij moet doen. Maar anderhalf uur aan een stuk? Ik slaap er elke nacht dus minstens een uur minder van.

Kan je hier iets aan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 apr 2018 12:37

Is dat in een stedelijk gebied of landelijk?

RestUnknown
Topic Starter
Berichten: 28

#3 , 22 apr 2018 14:00

Landelijk, net buiten bebouwde kom. In straal van 100m wonen er pakweg 100 mensen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 apr 2018 14:20

Een haan mag kraaien waar en wanneer hij wil
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38590

#5 , 22 apr 2018 14:52

Eerste wat er bij overlast zal gevraagd worden is is uw raam dicht.
Landelijk gebied zeer moeilijk zo niet onmogelijk om een haan niet meer te laten kraaien.

lucas123
Berichten: 483

#6 , 22 apr 2018 15:56

Een haan mag kraaien waar en wanneer hij wil
Daar ben ik het niet mee eens. Ik zit zelf ook met zo'n haan en overweeg ook om eventueel gerechtelijke stappen te ondernemen. Ik vraag me soms af waar de mensen hun verstand is om een haan te houden als er dichtbij nog andere mensen wonen. Gelukkig biedt de rechter soms uitkomst:

http://www.elfri.be/rechtspraak/hanenge ... urenhinder
https://www.seniorennet.be/Pages/Nieuws ... h.php?ID=4
http://www.merksem.net/regio/2005/april/hanen.shtml

Ook in mijn plaatselijke GAS-reglement vond ik het volgende:
Artikel 172. (gemengde inbreuk) Wie zich schuldig maakt aan nachtgerucht of nachtrumoer, waardoor de rust van de inwoners kan verstoord worden, kan gestraft worden met respectievelijk straffen bepaald in het strafwetboek (art. 561,1° SWB) of met een administratieve geldboete van maximum 250 euro. Artikel 173. Iedereen is verplicht zich zodanig te gedragen dat anderen niet meer dan noodzakelijk door geluid gehinderd worden. Elk gerucht, lawaai of rumoer bij dag is verboden, wanneer het zonder noodzaak wordt veroorzaakt, wanneer het te wijten is aan een gebrek aan voorzorg en wanneer het van aard is de rust van de inwoners te verstoren

Afdeling 3. Dieren. Artikel 185. Dieren mogen geen hinder veroorzaken door aanhoudend geblaf, geschreeuw, gekrijs of ander aanhoudend geluid. De overtreding tegen deze bepaling, wordt verondersteld door de houder van het dier te zijn begaan. De burgemeester kan de politieambtenaren laten overgaan tot de inbeslagname van de betrokken dieren en de plaatsing van het dier op kosten van de eigenaar of de houder ervan in een dierenasiel, zo de eigenaar of de houder van de dieren na eerste waarschuwing geen passende maatregelen zou genomen hebben en de abnormale hinder zou aanhouden waarbij de openbare rust wordt verstoord.

eylis
Berichten: 8840

#7 , 22 apr 2018 16:31

Je neemt best eens vriendelijk contact op met de buur. Een haan kraait,inderdaad een paar keer in de ochtenduren. Maar een haan die om de 12 seconden kraait en dat een uur aan een stuk, daar klopt iets niet. Wat het kan zijn: ofwel heeft de buur verschillende (jonge) hanen op zijn erf die met elkaar wedijveren. als dat het geval is, zal hij dat toch moeten oplossen, want anders vechten ze zichzelf binnenkort dood. (Tja, dan is het eigenlijk ook opgelost...) Ofwel zijn er meerdere buren waarvan de hanen vocaal duelleren. Maar als dat om de 12 seconden is, moeten er toch wel minstens een 5tal zijn. Want hanen kunnen niet een uur lang om de 12 seconden kraaien. Dan zijn ze echt wel hun stem kwijt. Doe dus een vriendelijke babbel met de buur. Want daar moet hijzelf toch ook van wakker liggen.

Franciscus
Berichten: 38590

#8 , 22 apr 2018 21:08

TS geeft al zelf aan dat het landelijk is.
In stedelijke omgeving is dat uiteraard anders.

tira00
Berichten: 929

#9 , 23 apr 2018 00:22

Je kan via de wijkagent (zelf zal je waarschijnlijk niet veel indruk maken ) laten vragen of de buurman de haan wil ophokken tot, zeg maar vb., 7 uur.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”