Syndicus klein gebouw - werk en verantwoordelijkheid

Ilenae
Topic Starter
Berichten: 35

Syndicus klein gebouw - werk en verantwoordelijkheid

#1 , 20 apr 2018 07:57

Zijn hier mede-eigenaars syndici die deze tijdrovende onbezoldigde job blijven doen ondanks het verstrengen van de wet? En binnenkort weer een hervorming die in het reglement van mede-eigendom gaan moeten verwerkt worden?

Een syndicus van een klein gebouw heeft dezelfde verantwoordelijkheden als deze van een groot gebouw. De kosten voor het beheer door een externe syndicus zijn hoger naarmate het aantal appartementen lager is. Dit is een zeer groot obstakel om over te schakelen naar een professionele syndicus.

Vandaar dat er wellicht veel mede-eigenaars zijn die dit al jaren zelf doen, onbezoldigd en in hun vrije tijd. Zonder opleiding, zonder jurist te zijn, zonder bouwtechnisch onderlegd te zijn, zonder boekhouder te zijn. Je moet het wel allemaal weten, en veel tijd steken in opzoekwerk. De aansprakelijkheid en verantwoordelijkheden van de syndicus mede-eigenaar zijn zeer groot en identiek aan deze van een opgeleide externe professionele syndicus.

Bijvoorbeeld: wat als er herstellingen moeten gebeuren, met een behoorlijk kostenplaatje, en je als syndicus moet optreden om erger te voorkomen, of om een reserve te doen aanleggen. Je bent mede-eigenaar en je moet tegelijkertijd als syndicus werken "in het belang van de gemeenschappelijke delen".

In dit geval kan ik mij voorstellen dat er het risico bestaat dat je als syndicus wordt teruggefloten. En dat noodzakelijke herstellingen die dringend zijn, niet kunnen gebeuren tenzij heibel. Er kan "frictie" kan ontstaan tussen de weinige mede-eigenaren en het kan heel moeilijk worden om als syndicus op te treden. In een gebouw van 3 appartementen moet je immer kunnen samenleven.

Hoe doen andere mede-eigenaren syndicus dit?
Ik heb zelf deze taak al jaren serieus ter harte genomen en ik probeer alles te doen zoals de wet het voorschrijft. De verantwoordelijkheden worden te zwaar. Het risico op verstoring van de verstandhouding is zeer reëel.

Ik hoop op reacties.
Alvast oprecht dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adsummam
Berichten: 581

#2 , 20 apr 2018 22:24

Word (blijf) nooit syndicus mede-eigenaar als u niet kunt rekenen op de (morele) steun van nagenoeg alle mede-eigenaars.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”