Ratten bij de buren

josi
Topic Starter
Berichten: 551

Ratten bij de buren

#1 , 18 apr 2018 09:39

Mijn buren hebben kippen,composthoop en grote vogelkooi in beton in de tuin staan.Ze hebben al jaren last van ratten.In het begin plaatsten ze vangkooien.Een paar dagen geleden zie ik mijn hond iets opeten in de tuin.I ga kijken en daar ligt een nog half levende rat en een beetje verder een dode.Ik ben direct met de hond naar de dierenarts geweest,ze moet gedurende minstens 3 weken Konakion(1 doos van 12 euro per dag)krijgen want de buren leggen blijkbaar overal vergif in hun tuin tegen de ratten.Ik heb hen aangesproken en ze vinden dit blijkbaar heel normaal.Ik ben bang om mijn hond nog alleen in de tuin te laten.Toen ik hen vroeg wat ik met die dode vergiftigde ratten moest doen zeiden ze doodleuk 'wij gooien de onze in de gft bak'
Ik woon in Leuven en blijkbaar deelt stad Leuven gratis vergif uit aan de inwoners.Ze halen op het stadskantoor vergif en dan gaan ze er nog zelf kopen,ze leggen dit los in de tuin en de ratten brengen het mee naar mijn tuin!.Dit is toch gevaarlijk voor kleine kinderen en huisdieren!Volgens mijn dierenarts ruikt dit vergif naar marsepein dus!!!Kan ik hier iets tegen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 apr 2018 11:02

Informeer zelf eens bij de milieudienst van de stad Leuven en vraag, of wat uw buren doen, wettelijk toegelaten is.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#3 , 18 apr 2018 11:10

Heb reeds een mail gestuurd maar wacht nog op een antwoord.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 apr 2018 15:17

Wat verwacht je concreet dat uw buren doen? Zij zijn toch geen vragende partij voor die ratten? Zij proberen ze te bestrijden, en met vergif gaat dit het beste. Zolang zij geen vergif in uw tuin gooien, zie ik niet in wat ze verkeerd doen.

Dat uw hond op ratten jaagt en ze opeet, is cru gezegd uw probleem. Die rat die uw hond gevangen heeft, kan van overal komen, en kan al dan niet vergiftigd zijn.

Ik denk niet dat je uw buren kan verbieden de strijd met de ratten aan te gaan. Meer nog, ze zijn volgens de wet VERPLICHT de ratten te bestrijden: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 7))#Art.45
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 apr 2018 16:13

Zijn dit hun huisdieren die raten ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#6 , 19 apr 2018 08:14

Wat verwacht je concreet dat uw buren doen? Zij zijn toch geen vragende partij voor die ratten? Zij proberen ze te bestrijden, en met vergif gaat dit het beste. Zolang zij geen vergif in uw tuin gooien, zie ik niet in wat ze verkeerd doen.

Dat uw hond op ratten jaagt en ze opeet, is cru gezegd uw probleem. Die rat die uw hond gevangen heeft, kan van overal komen, en kan al dan niet vergiftigd zijn.

Ik denk niet dat je uw buren kan verbieden de strijd met de ratten aan te gaan. Meer nog, ze zijn volgens de wet VERPLICHT de ratten te bestrijden: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 7))#Art.45
Ik weet heel goed dat je ratten moet bestrijden!Mijn vriend heeft zelfs voor de buren kooien meegebracht waar je gif moet in vastmaken maar de buren leggen overal losse zakjes Brodifacoum dat zelfs verboden is om te gebruiken in open lucht en enkel door professionelen,staat op de site van Fod volksgezondheid,veiligheid van de voedselketen en leefmilieu.En neen de hond jaagt niet op ratten ,komt er niet aan maar wel aan het vergif dat de ratten mee in onze tuin sleuren.En de ratten hebben nesten onder hun volière waar zo'n 500 vogels zitten.

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 19 apr 2018 09:34

500 vogels ? Dat lijkt eerder een professionele installatie !
En ja, als er zoveel dieren zijn, en dus zoveel graan gemorst wordt, is het normaal dat ongedierte ter plaatse blijft.Vergunningsplichtig?

Maar dat vergif bloot uitleggen ? Er zijn semi-professionele "dozen" te koop voor een paar euro per stuk, waarbij het quasi onmogelijk is dat andere dieren (ook vogels) meesnoepen.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#8 , 19 apr 2018 09:53

500 vogels ? Dat lijkt eerder een professionele installatie !
En ja, als er zoveel dieren zijn, en dus zoveel graan gemorst wordt, is het normaal dat ongedierte ter plaatse blijft.Vergunningsplichtig?

Maar dat vergif bloot uitleggen ? Er zijn semi-professionele "dozen" te koop voor een paar euro per stuk, waarbij het quasi onmogelijk is dat andere dieren (ook vogels) meesnoepen.
Ik weet niet of hij een vergunning voor de vogels heeft of moet hebben,hij kweekt en verkoopt deze zelfs aan kopers uit Dubai heeft hij verteld.
Mijn vriend heeft van die dozen gegeven waar het gif moet in vastgemaakt worden,de buurman gebruikt die ook maar ook losse zakjes die hij onder de platen van zijn veranda naast ons terras steekt.Ik ben teneinde raad,heb aan de buurvrouw gevraagd om deze niet meer te gebruiken maar haar man wil dit blijven doen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 apr 2018 09:56

Ik weet heel goed dat je ratten moet bestrijden!Mijn vriend heeft zelfs voor de buren kooien meegebracht waar je gif moet in vastmaken maar de buren leggen overal losse zakjes Brodifacoum dat zelfs verboden is om te gebruiken in open lucht en enkel door professionelen,staat op de site van Fod volksgezondheid,
Als ze verboden producten gebruiken, heb je natuurlijk wel een punt. Maar zelfs toegestaan rattenvergif is schadelijk voor andere huisdieren.
En neen de hond jaagt niet op ratten ,komt er niet aan maar wel aan het vergif dat de ratten mee in onze tuin sleuren.
Tja, dat probleem zal je ook hebben met rattenvergif dat wel toegestaan is. Hoe ga je vermijden dat die ratten dit vergif verplaatsen?

Voorlopig zie ik als enige probleem dat de buren verboden producten als vergif zouden gebruiken. Als dit zo is, kan je hen vragen om enkel toegestaan rattenvergif te gebruiken op de voorgeschreven manier.

Wat verwacht je verder nog van de buren, als ik mag vragen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#10 , 19 apr 2018 10:19

Dat ze ofwel de vangkooien met toegelaten vastgemaakt gif gebruiken en niet overal losse zakjes met vergif leggen of proffessionele hulp inschakelen.De buurvrouw heeft gisteren gezien dat er ratten holen zijn aan de kant van hun volière naast onze scheiding en waarschijnlijk eronder,de buurman heeft op 2 weken tijd 80 ratten gevangen en in de Gft bak gedaan hetgeen ook niet mag volgens mij.We hebben altijd een heel goed contact gehad en vind dit heel spijtig.Wij wonen links en ons tuinhuis grenst aan de afsluitingsdraad waartegen de volière staat aan de rechterkant.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 apr 2018 10:26

Tja, je kan je buren niet verplichten om een bepaalde manier van bestrijding toe te passen. Als zij een manier kiezen die wettelijk toegelaten is, kan je daar verder niets tegen beginnen. Als ze met andere woorden kiezen om met vergif te werken, en ze gebruiken daarbij vergif dat toegelaten is en op de manier die voorgeschreven is, kan je daar verder weinig tegen beginnen. Hen verplichten om professionele hulp in te schakelen of enkel met kooien te werken, kan je juridisch gezien niet.

Dus als je merkt dat ze verboden vergift gebruiken, en ze stoppen hier niet mee op uw vraag, licht dan uw wijkagent in en leg de situatie uit. Misschien kan deze bemiddelen.

Dode ratten horen inderdaad ook niet in de GFT bak thuis. Je kan de ophalers van het GFT eens opwachten als ze langskomen en hen inlichten dat de buurman ratten in de bak deponeert. Die mannen zullen dan wel het nodige doen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 19 apr 2018 11:44

Als ze verkopen moeten ze wel professionele wijze van bestrijden gebruiken.
Milieudienst gemeente in kennis stellen.
Ook dienst dierenwelzijn in kennis stellen ...zou zelfs daar beginnen.
Departement Omgeving
Inspectiedienst Dierenwelzijn
Graaf de Ferrarisgebouw
Koning Albert II-laan 20
1000 Brussel
België
Telefoon
1700ofBel via internet
E-mail Dierenwelzijn@vlaanderen.be
Website http://www.vlaanderen.be/nl/natuur-en-m ... lde-dieren

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 apr 2018 12:09

Mmm, we zijn nu gegaan van "buren bestrijden ratten op een, naar onze mening, gevaarlijke wijze" naar "de buren verhandelen illegaal vogels".

Ik zie hier een fikse burenenvete in de maak, eerlijk gezegd...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#14 , 19 apr 2018 14:28

Ja,een buren ruzie is ook niet hetgeen ik wil.Ik had voorgesteld aan de buurvrouw om anders samen het stad te contacteren vermits dit een echte plaag is maar de buurman heeft daar geen zin in.Ik weet van vrienden dat in de gemeente Gingelom in Limburg het stad daar samen met een rattenvanger naar een oplossing zoekt.Daar is in de rattengangen vergif gelegd en dan bovenaan roosters in metaal zodat hun kinderen en dieren er niet aan kunnen.Op de site van waar ik woon,Stad Leuven staat enkel gratis rattengif voor de inwoners dus daar ben je in dit geval niet veel mee.Op 2 weken 80 ratten is toch wel een heleboel vind ik.

bosprocureur
Berichten: 6854

#15 , 19 apr 2018 14:41

"Op 2 weken 80 ratten is toch wel een heleboel vind ik."
Op één plaats ? Zacht uitgedrukt, dit is een echte plaag, en gaat de draagkracht van buurtbewoners ver te boven. Hier "moet" de gemeente actief tussenkomen. Zijn er in de buurt nog andere redenen waarom er zoveel ratten zijn?

Stel desnoods de buur, eventueel via burenbemiddeling, voor om (samen met het gemeentebestuur??) het probleem aan te pakken.

Ikzelf woon in de buurt van een natuurgebied, met daardoor een voortdurende natuurlijke aanvoer van ratten. Nu eens wat meer, dan weer veel minder. Al bij al kunnen we dat goed in de hand houden, mits regelmatig kleine hoeveelheden giftige graankorrels, afgewisseld met hoopjes gewoon kippengraan. Leg dat wel goed buiten het bereik van kinderen en/of vogels en honden. Gif komt er alleen aan te pas als het lokvoer gegeten wordt. Weg krijg je ze niet, maar al bij al blijft het doenbaar.

En dat u geen burenruzie nastreeft, had ik al begrepen. Anders hadden we u hier al gehoord over de pokkeherrie die zoveel vogels samen kunnen maken. :D

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”