aanspraak blokpolis alleen via syndicus?

silke2
Topic Starter
Berichten: 60

aanspraak blokpolis alleen via syndicus?

#1 , 11 apr 2018 14:10

Ik heb een schadegeval dat ik wil aangeven via de blokpolis van het gebouw. Kan dit uitsluitend door de syndicus ingebracht worden bij de verzekering of kan ik als individuele eigenaar een schadegeval aangeven? De medewerking van de syndicus is ver te zoeken vandaar mijn vraag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
silke2
Topic Starter
Berichten: 60

#2 , 11 apr 2018 14:11

Het gaat om een geval van insijpeld water.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 11 apr 2018 19:46

In principe moet de syndicus dat doen.
Volgende AV punt zo wie zo op agenda zetten als er nog klachten zijn einde maken aan contract en andere syndicus aanstellen.
Als u de verzekeringmaatschappij kent kan u uw aangifte daar gewoon indienen.

Van waar komt het water? Bovenliggend appartement of van buiten van de gemene delen?

Is er een Raad van ME?

Reclame

silke2
Topic Starter
Berichten: 60

#4 , 11 apr 2018 20:19

@Franciscus:
Water komt langs een verluchtingsschacht.
RME is verwittigd maar reken ook te veel op aktie van syndicus is nogal "bevriend" met bouwheer.
Ik ben reeds bij de verzekeringsmaatschappij geweest maar die verwijzen ook naar de syndicus.
Ik ging er vanuit dat elke mede-eigenaar aangifte kan doen.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 11 apr 2018 20:24

Syndicus in gebreke stellen dat hij moet optreden.
Uiteraard uw eigen verzekering brand in kennis stellen - daar is vermoedelijk ook rechtsbijstand mee inbegrepen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 12 apr 2018 09:05

Bij eerst volgende AV voorstellen andere syndicus te nemen. Klassiek geval bij nieuwbouw, waar bouwheer de syndicus aanstelt. Deze dient eerder zijn "broodheer" dan de mede-eigenaars.
Mogelijks is er in die luchtschacht een constructiefout die normaal nog door de bouwheer tijdens de waarborgperiode moet worden opgelost. Door de vertragingsacties van de syndicus raakt hij hier dus mogelijks vanaf.
Best naar de vrederechter stappen. Je zal van die syndicus geen oplossing krijgen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”