Te lage warm water voorziening

silke2
Topic Starter
Berichten: 60

Te lage warm water voorziening

#1 , 10 apr 2018 17:50

De warm water voorziening in het gebouw is gemeenschappelijk voor alle appartementen. In ons appartement krijg ik water met een maximum temperatuur van 45°C uit alle tappunten. Volgens verschillende websites zou dit minstens 60° moeten zijn om legionella te voorkomen. De bouwheer vind echter dat de temperatuur voldoende is.
Is er ergens info beschikbaar omtrent een regelgeving voor particuliere woningen die hierover een norm bepaalt zodat ik dit onderbouwd kan aanvechten bij de bouwheer?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 10 apr 2018 18:04

60°, Dat is kokend water. Dat heb ik nog nooit uit onze kranen gehad. En ik denk dat dit zo in de meeste woningen is. Misschien is het wenselijk om 60° water te hebben, maar of het bij wet verplicht is? Ik betwijfel het ten sterkste.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 10 apr 2018 20:19

https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... mperatuur/

Dus 60 ° minimum wil je niet ziek worden

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 10 apr 2018 20:21

https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... mperatuur/

Dus 60 ° minimum wil je niet ziek worden

Stuur uw bouwheer een aangetekende brief en stel hem ingebreke.
Mogelijk ook eens langsgaan bij de gezondheidsdienst in uw gemeente.
Zijn er nog andere huurders die, deze te lagen temperatuur hebben?

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 apr 2018 10:07

Maar het is toch niet omdat het water in de boiler op 60 graden is, dat het ook aan 60 graden uit de kraan gaat komen? Zeker als de kraan een beetje ver van de boiler staat.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 apr 2018 10:19

Bij mijn weten is er enkel een besluit van de Vlaamse regering van 2007 over dergelijke materie, maar deze gaat specifiek over publiek toegankelijke plaatsen en koeltorens.

@eylis: onder normale atmosferische druk kookt water pas bij 100°C.

silke2
Topic Starter
Berichten: 60

#7 , 11 apr 2018 10:57

@Lanox: Inderdaad, er is een BBT (Best Beschikbare Technieken) publicatie maar deze gaat enkel over publieke installaties. Ik neem aan dat de gezondheidsnormen voor private installaties dezelfde zijn maar hier bestaat blijkbaar geen regelgeving over. Waarop zouden architecten zich richten?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”