mijn grond afgegraven door buur

Boeli
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

mijn grond afgegraven door buur

#1 , 27 mar 2018 01:57

Mijn huis van 1949 dat als enige in de straat lag, ligt 1,8 meter boven straatniveau en 22m van de straat. Na verkaveling komen er nu nieuwe buren bij. Mijn buurman moet bouwen volgens de huidige bouwvoorschriften en dat is dus iets hoger als de straat en op 6m van de straat.
Mijn buurman heeft zijn kelder al gegoten. vanaf zijn kelder ligt de perceelsgrens op 3m. Hij heeft mijn grond 1,5m afgegraven over een lengte van 30m zonder mijn toestemming!!! Ik heb hem dus gevraagd mijn grond te herstellen in de oorspronkelijke staat en dus ook op de oorspronkelijke hoogte. Hij is daartoe NIET bereid en doet heel moeilijk. Kan ik hem verplichten van keerwanden te zetten op zijn kosten?

Tot overmaat van ramp heb ik heel in het begin (toen we nog vriendelijk waren tegen elkaar) mijn handtekening gezet zodat hij zijn garage op de scheiding mag zetten. Toen wist ik echter niet dat die garage op dat laag niveau zou komen, ik dacht dat de garage op MIJN hoogte zou komen. Nu zegt die buurman dat ik mijn grond niet mag laten rusten tegen zijn (nog te bouwen) garage dus hij verbiedt mij zelfs dat mijn grond terug op oorspronkelijke hoogte komt! Kan ik mijn schriftelijke toestemming van de garage op de perceelsgrens terugtrekken? Zoniet, mag ik dan mijn grond herstellen en deze laten rusten tegen zijn garage?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 27 mar 2018 08:23

Wat staat er in de bouwvergunning van de buren met betrekking tot het overbruggen van het niveauverschil ? Ingrepen op uw grond door hem zijn alvast frappant fout. 'k Zou in uw plaats (met de hulp van een advocaat) alvast de bouwwerken laten stilleggen wegens niet conformiteit met z'n bouwvergunning: een bouwvergunning die uw grond afgraaft kan niet afgeleverd geweest zijn door de gemeente.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 27 mar 2018 12:40

Eventueel op de bouwdienst van uw gemeente zijn plannen eens gaan inkijken en indien nodig klacht neerleggen bij die dienst.

Reclame

Boeli
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mar 2018 14:00

In zijn bouwvergunning staat dat het aanpalende maaiveld buurman (ik dus) 30-80cm hoger ligt. Dat is dus schuin omhoog 30cm vanaf de straat tot 80cm aan de achterkant van het perceel. In de vergunning staat niet beschreven hoe het hoogteverschil opgevangen moet worden. In de vergunning staat wel dat het grondverzet op eigen terrein moet gebeuren. En dat zijn maaiveld 60cm boven straatniveau moet zijn. Op de gemeente zeggen ze dat dit geen bouwovertreding is. Ze zeggen dat ik het moet laten vaststellen door de wijkagent. En dan zou ik naar het vredegerecht moeten gaan. Maar ik vind dus niet dat het opvangen van het hoogteverschil op mijn kosten moet gebeuren of eventueel ten koste van mijn grond (schuin afgraven vanaf de perceelsgrens)

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 mar 2018 16:18

ze hebben gelijk, u moet de vaststelling laten doen door de politie en dan naar de vrederechter stappen en eisen dat uw grond hersteld wordt

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 27 mar 2018 18:00

Politie levert geen PV's aan de vrederechter.
Politie kan bouwovertredingen vaststellen en die PV's worden naar Parket gestuurd en NOOIT naar de vrederechter.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 27 mar 2018 19:51

Uw buurman kan zonder uw akkoord uw grond niet afgraven. Doet hij dit wel dan schendt hij uw eigendomsrechten en kan u het geschil voorleggen aan de (straf)rechtbank. De politie kan daartoe proces-verbaal opstellen. Vorder bij de rechter herstel van uw eigendom in de oorspronkelijke toestand. Uw schriftelijke toestemming van de garage op de perceelsgrens kan u niet terugtrekken. Zijn bouwvergunning en haar uitvoering vallen onder toepassing van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening 15 mei 2009.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 mar 2018 10:33

Politie levert geen PV's aan de vrederechter.
Politie kan bouwovertredingen vaststellen en die PV's worden naar Parket gestuurd en NOOIT naar de vrederechter.
Bedankt voor de correctie. Weer wat slimmer geworden.

Boeli
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 mar 2018 19:07

Bedankt voor de raad! Ik ga het bovenstaande uitvoeren.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”