Coniferen te kort bij scheiding

Krieck
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Coniferen te kort bij scheiding

#1 , 22 mar 2018 18:51

Beste,

We kochten ons huis begin 2002. De toenmalige buur had, naast de gemeenschappelijke draad op de scheiding, aan zijn kant coniferen geplaatst op ongeveer 20 cm van de draad. Hij zei toen dat hij die boompjes klein ging houden.

Om de inkijk in onze tuin toch wat te verminderen, plaatsten wij in samenspraak met de buurman aan onze kant tennisdoek tegen de draad.
Na een paar jaar ging het buurkoppel uit mekaar en werd hun huis verkocht.
De huidige buurvrouw heeft gedurende de jaren de coniferen laten groeien tot meer dan 2,5 meter. De wortels van die bomen, lopen tot een stuk onder ons gazon en zuigen elke zomer mijn grond droog waardoor ik heel regelmatig moet beregenen om mijn gras niet ros te laten worden. In enkele vroegere gesprekken met de buurvrouw, met wie we voor de rest weinig contact hebben, liet zij al blijken dat ze helemaal niet van plan was die coniferen te laten verwijderen. Iemand van de gemeentelijke groendienst heeft me al gezegd dat de bomen moeten verwijderd worden omdat ze te kort bij de scheiding staan.
De tuinman die de coniferen jaarlijks moet komen snoeien, zei me al dat, als de coniferen verwijderd zullen worden, de omheining waarschijnlijk helemaal stuk zal geraken.
Mijn vraag is nu wie er normaal gezien zou moeten opdraaien voor deze schade aan de gemeenschappelijke omheining?

Welk is de normale, beste procedure om zo goed mogelijk tot een oplossing te komen? Ik veronderstel eerst nogmaals met haar te gaan praten en als dat niet het gewenste effect heeft een aangetekende brief te sturen. Wat is dan het vervolg?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 mar 2018 19:53

Hallo

U kan in de meeste gemeenten beroep doen op een bemiddelaar via de gemeente of het OCMW. De buur die coniferen te kort bij de scheiding heeft staan en deze niet regelmatig snoeit zal door de bemiddelaar er op gewezen worden dat dit in strijd is met de wetgeving. Je kan dan samen zoeken naar een aanvaardbare oplossing voor beide partijen. Bijvoorbeeld de coniferen zeer fel terugsnoeien (in hoogte en rondom) en overeenkomen dat dit jaarlijks wordt bijgehouden maar je kan uiteraard ook overeenkomen dat de coniferen worden verwijderd ten laatste voor een bepaalde datum. De bemiddelaars hebben veel ervaring met dergelijke zaken, het is een gratis procedure en indien dit geen resultaat oplevert kan je nog steeds je buur aangetekend in gebreke stellen en/of in verzoening voor de vrederechter laten oproepen. Indien dit geen soelaas oplevert kan je de gewone procedure voor de vrederechter opstarten en je buur kan dan veroordeeld worden om de coniferen te verwijderen.

Succes!

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”