Honden in een appartementsgebouw

Siegfried
Topic Starter
Berichten: 94

Honden in een appartementsgebouw

#1 , 08 mar 2018 16:31

Onlangs nam ik mijn intrek in een appartementsgebouw, allemaal nieuwe bewoners, en ondanks een uitdrukkelijk verbod op het houden van huisdieren lopen er nogal wat honden rond met de gekende overlast.

Ik ben op de hoogte van het 'recht' op het houden van een huisdier maar ik vroeg me af of er recent nog nieuwe ontwikkelingen zijn of hoe los je dit probleem op?

Systematisch klacht neerleggen bij de politie? Vrederechter? Gewoon om wat druk te zetten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 08 mar 2018 17:59

Wat bedoel je met: lopen er nogal wat honden rond met de gekende overlast". Bedoel je dat ze ook los lopen in de gemeenschappelijke ruimtes? en specifiër eens de overlast.

Siegfried
Topic Starter
Berichten: 94

#3 , 08 mar 2018 19:56

In mijn geval gaat het over geluidsoverlast, blaffende hond.

Reclame

tira00
Berichten: 929

#4 , 10 mar 2018 08:47

Dan ligt het aan jou om te bewijzen dat die honden "overmatig" geluidoverlast veroorzaken.
Succes.

willyboy
Berichten: 897

#5 , 10 mar 2018 11:47

Een deskundige betalen . Met iets meer dan 3000 euro ben je er mee klaar .

Sirkii
Berichten: 5408

#6 , 10 mar 2018 14:05

Een deskundige betalen . Met iets meer dan 3000 euro ben je er mee klaar .
Wel een tegenstelbare deskundige. Deze wordt door de vrederechter aangesteld.

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#7 , 12 mar 2018 12:20

En wat als de vrederechter "zijn kat" stuurt ?

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 12 mar 2018 12:33

In nogal wat gemeenten heeft men burenbemiddeling.
Ook politie is bevoegd om overlast vast te stellen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 mar 2018 13:18

Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat alle honden overlast veroorzaken. Je zal je pijlen dan ook moeten richten op die hond / honden die effectief de geluidsoverlast veroorzaken. Honden die verder geen overlast veroorzaken, daartegen kan je helemaal niets beginnen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Siegfried
Topic Starter
Berichten: 94

#10 , 15 mar 2018 19:54

Het is een nieuw sociaal woonproject met verschillende blokken. In m'n geval is het dus vooral 1 hond maar de rest wil ik ook wel zien verdwijnen. Het bewijzen, en ervoor betalen, van de overlast is eigenlijk te gek voor woorden aangezien ze gewoon asociaal bezig zijn en tenslotte is verboden gewoonweg verboden.

Anyway, Ik zal het volgende doen:
- klacht neerleggen bij de woonschappij (die absoluut geen honden wil maar dat 'recht' ook kent) wegens overlast en asociaal gedrag.

En dan zie ik het wel evolueren. Ik Nederland heb je een wet op asoicaal gedrag maar geen idee of die hier bestaat en indien ja of ik er wat mee kan doen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 15 mar 2018 20:04

In m'n geval is het dus vooral 1 hond maar de rest wil ik ook wel zien verdwijnen.

Honden gedragen zich niet asociaal, enkel mensen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 mar 2018 11:48

Het is een nieuw sociaal woonproject met verschillende blokken. In m'n geval is het dus vooral 1 hond maar de rest wil ik ook wel zien verdwijnen.
Waarom wil je honden zien verdwijen die geen overlast veroorzaken? :shock:
Het bewijzen, en ervoor betalen, van de overlast is eigenlijk te gek voor woorden
Neen, dit is de basis van onze rechtsstaat: wie vordert, moet bewijzen. Punt.
aangezien ze gewoon asociaal bezig zijn en tenslotte is verboden gewoonweg verboden.
Neen, dergelijk verbod is in strijd met het vrije genot dat iemand van zijn huurwoning moet hebben. Rechters hebben in het verleden al meerdere keren geoordeeld dat dergelijk verbod nietig is.
Anyway, Ik zal het volgende doen:
- klacht neerleggen bij de woonschappij (die absoluut geen honden wil maar dat 'recht' ook kent) wegens overlast en asociaal gedrag.
Dat je je stoort aan honden die overlast veroorzaken, daar kan ik inkomen. Maar honden willen zien verdwijnen die verder geen overlast veroorzaken, is op zich ook asociaal gedrag...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 mar 2018 01:20

Mensen die honden houden in een appartement zijn niet alleen asociaal maar ook heel erg dieronvriendelijk. Er wordt hier door sommigen dikwijls geschermd met het recht om dieren te houden ondanks een evt verbod in hun huurcontract. Er wordt dan beweerd dat vrederechters dit verbod zullen overrulen. Dit laatste is zeker niet stelselmatig het geval. Bovendien is een hond in een appartement vergelijkbaar met een vogel in een (te kleine) kooi. Beide gevallen zijn m.i. een voorbeeld van wreedheid jegens dieren ...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 19 mar 2018 09:44

Da's een GAIA discussie... Een chihuahua op een appartement, die door het baasje 3 keer per dag uitgelaten wordt, is perfect haalbaar, en dat diertje zal niet ongelukkig zijn.

Verder kan je stellen dat ELK dier dat in "gevangenschap" gehouden wordt, wreedheid is jegens dieren, hoe klein of hoe groot "de kooi" ook moge zijn. Maar daarover gaat de discussie hier niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#15 , 19 mar 2018 13:05

Da's een GAIA discussie... Een chihuahua op een appartement, die door het baasje 3 keer per dag uitgelaten wordt, is perfect haalbaar, en dat diertje zal niet ongelukkig zijn.

Verder kan je stellen dat ELK dier dat in "gevangenschap" gehouden wordt, wreedheid is jegens dieren, hoe klein of hoe groot "de kooi" ook moge zijn. Maar daarover gaat de discussie hier niet.
Ik vind het nogal goedkoop om mijn standpunt te linken aan GAIA. Ik heb niets met dit clubje te maken ...
Bovendien vraag ik mij af waar jij de kennis vandaan haalt om uitspraken te doen over het geluksgevoel van een willekeurige chihuahua. Dierenpsychologie gestudeerd?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”