Eindafrekening syndicus

Lene1982
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Eindafrekening syndicus

#1 , 27 feb 2018 14:41

Ik heb in juni mijn appartement gekocht nu heb ik vandaag de eindafrekening gekregen van de building en ik moet blijkbaar ook betalen voor de herstellingen die er gebeurt zijn voor ik er woonde. Ik moet voor het ruimen sifonputten en voor een slotenmaker ook betalen terwijl dit gebeurt is voor ik er woonde. Hebben zij het recht mij dit aan te rekenen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 feb 2018 16:24

Neen. Syndicus moet 2 afrekeningen maken. Een eerste voor de vertrekkende mede-eigenaar en een 2de vanaf de dag dat jij mede-eigenaar bent geworden.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 27 feb 2018 17:30

Het zijn gewone lopende lasten, die moet u eerst beginnen te betalen vanaf het verlijden van de notariële akte.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Ellixhirion
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mar 2018 19:25

Ik heb in juni mijn appartement gekocht nu heb ik vandaag de eindafrekening gekregen van de building en ik moet blijkbaar ook betalen voor de herstellingen die er gebeurt zijn voor ik er woonde. Ik moet voor het ruimen sifonputten en voor een slotenmaker ook betalen terwijl dit gebeurt is voor ik er woonde. Hebben zij het recht mij dit aan te rekenen?
Beste Lene,

Ik zit namelijk in een gelijkaardige situatie. Als deze herstellingen beslist werden voor dat u eigenaar werd, maar pas uitgevoerd nadat u eigenaar bent, moet u deze inderdaad betalen.
Echter als het herstellingen zijn van gemeenschapelijke delen, een dak, een lift, traphaletc,.. dient het reservefonds hiervoor.
Indien dit allemaal gebeurde voor dat u eigenaar bent, zeker niet :).

Kunt u mij laten weten hoe het afgelopen is? dan kan ik dit gebruiken als ervaring voor mijn eigen situatie :)

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 28 mar 2018 22:52

Klopt, en bij ontbreken van een reservefonds zitten nogal wat VME's plots met problemen.
Begin maar aan herstellen van betonrot - nieuwe terrassen bekleding maar gezien de hoogte van het gebouw (wetgeving) ook nieuwe balustrades - dan vastgesteld dat ook de brandtrappen dringend moesten aangepakt worden....op dat ogenblik zat men al over €1.000.000. Nu zijn er enkele eigenaars die niet mee in de lening zijn gestapt of niet direct betaald. Dus daar is al een GDW voor ingeschakeld en vrederechter. Een eigenaar verhuurd daar is al beslag gelegd op huurgelden. Andere eigenaar woont er officieel maar appartement staat leeg.
Ondertussen is er een gaslek in een van de appartementen en bij controle door EANDIS werden alle gasleidingen in de 7 schachten afgekeurd. Kostprijs voor VME meer dan €150.000 + alle kosten per appartement nog. Gelukkig heeft de BAV dan beslist geen gas meer maar nu dus alle appartementen elektrisch koken.
Wat gaat nu nog komen de isolatie van het dak - waterinsijpeling in ondergrondse garages - isolatie van zijgevels moet ook nog gebeuren gezien waterinsijpeling.

U goed documenteren.
Boek van Peter Leeysele en de boeken van Roland Timmermans
Op hun naam gaat u al veel vinden op internet.
meeste boeken bij Kluwer uitgaven.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”