Overdekking servitudeweg

Meke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Overdekking servitudeweg

#1 , 27 feb 2018 13:41

Mijn nonkel (93 jaar) is eigenaar van een perceel grond gelegen op de hoek van 2 straten met hierop zijn woning, hierachter zijn tuin en garage, hierachter staat de woning van mijnheer X. Achter de woning van mijnheer X ligt nog een apart klein perceeltje grond dat eigendom is van mijn nonkel en welk bij akte van 04.09.1918 beschreven werd als eeuwig durende wegenis en waarop mijn nonkel wegenis dient te verlenen aan de 2 eigenaars van de 2 woningen die rechts naast mijn nonkel staan (mijn buurvrouw en ik), dit staat ook duidelijk vermeld in de aankoopakte van mijn nonkel. Deze wegenis ligt dus pal tegen de zijgevel van de woning van mijnheer X en net achter de wegenis heeft mijnheer X een tuin, de woning van mijnheer X heeft (had) in zijn voorgevel 2 buitendeuren. In 2011 verkocht mijnheer X heeft zijn huis aan mijnheer Y, deze deed zowel binnen een aantal verbouwingswerken en nadien ook buiten, voor zijn tuin tot net tegen de wegenis bouwde hij een carport, hij metste de 2 buitendeuren in de voorgevel dicht, dan plaatste hij een extra voorzetwand van 10cm tegen de zijgevel en bezette voor- en zijgevel en ook plaatste hij een nieuwe buitendeur in de zijgevel met als gevolg dat hij ten 1ste. hiermee 10cm weggenomen heeft van het perceeltje grond/de servitudeweg van mijn nonkel waardoor deze servitudeweg dus 10cm smaller werd en ten 2de. doordat de buitendeur die hij in de zijgevel plaatste nu de enige buitendeur is waarlangs hij naar buiten kon maakte hij ook altijd ongevraagd gebruik van de servitudeweg. Door zijn hoge leeftijd heeft mijn nonkel hier nooit durven tegen optreden.
In September 2017 komen er nog meer problemen... mijnheer Y verkoop zijn eigendom aan een Nederlander (mijnheer Z), deze hing een brief aan zowel mijn achterpoort als aan die van mijn buurvrouw, hierin zei hij dat hij de wegenis ging dichtmaken omdat zijn notaris gezegd had dat dit geen wegenis zou zijn, ook zou hij de carport verbreden tot pal tegen te zijgevel/zijdeur woning en deze ook verder zou overdekken (waardoor hij dus de wegenis zou overdekken). Ik ben dadelijk naar hem toegestapt en uitgelegd dat dit wel degelijk wegenis is, dat het perceeltje welk dienst doet als wegenis eigendom is van mijn nonkel en dat mijn buurvrouw en ik hier ten allen tijde van wegenis genieten. Hij ging hier niet mee akkoord, ik deed vele opzoekingen en ging her en der plannen, aktes en andere bewijzen opvragen en ik contacteerde de notaris. Door vele bewijzen had de notaris al snel door dat hij mijnheer Z verkeerd had ingelicht en dat het wel degelijk een eeuwigdurende wegenis is, al wou hij dit niet rechtuit zeggen maar tijdens mijn onderzoek kwam er nog een grotere fout van de notaris aan het licht, toen de woning in 2011 verkocht werd had hij niet enkel de woning met tuin verkocht maar doodleuk het perceeltje grond/wegenis van mijn nonkel mee verkocht aan mijnheer Y, heeft dit toen simpelweg laten muteren van mijn nonkel op naam van mijnheer Y waardoor dit nu in 2017 ook mee doorverkocht werd aan mijnheer Z. Nu, na ruim 5 maanden en ettelijke al dan niet gezamelijke gesprekken met het makelaarskantoor en notaris waarbij ik meer dan voldoende bewijzen op tafel legde, alsook het plan dat ik door een landmeter liet opmaken en waar de wegenis duidelijk op vermeld is, is het voor mijnheer Z meer dan duidelijk dat dit perceeltje/wegenis van mijn nonkel ten onrechte door de notaris verkocht werd, dat dit belast is met een eeuwigdurende wegenis en dat hij dit niet mag dichtmaken. De notaris heeft zijn fouten nu ook eindelijk toegegeven aan mij en ik heb gezegd dat mijn nokel zijn perceeltje grond terug eist en dat hij dit terug dient te muteren op naam van mijn nonkel en dat de 10cm die van de wegenis werd weggenomen ook opnieuw moet toegevoegd worden waarop hij toegestemd heeft. Echter, de notaris doet niets! En nu heeft mijnheer Z zijn carport dan alsnog verbreed waardoor deze nu tot pal tegen zijn zijgevel komt, hiervoor plaatste hij 3 vierkante palen van 12cm dikte tegen zijn zijgevel dus deze staan volledig op de wegenis, ook overdekte hij hiermee de wegenis. En ondanks dat de landmeter de wegenis duidelijk vermeld heeft op het plan, alsook dat hij de wegenis ter plaatse duidelijk komen markeren is met scheidingnagels en oranje verf, nog steeds plaatst mijnheer Z en zijn vrouw hun wagens op de wegenis. Mijn buurvrouw en ik zijn nu van plan naar de vrederechter te stappen om de wegenis te laten erkennen en af te dwingen van mijnheer Z alsook te eisen dat hij de palen van de wegenis terug weghaalt.
Hieronder mijn vragen aangaande dit verhaal...

1. Wat kunnen wij doen in geval mijnheer Z in verzoening bij de vrederechter niet akkoord gaat om de wegenis te respecteren en de palen te verwijderen?

2. Wat kunnen wij doen indien de notaris het niet in orde brengt om het perceeltje grond van mijn nonkel opnieuw op zijn naam te muteren?

3. Als het perceel/wegenis terug op naam van mijn nonkel komt, kan hij dan eisen dat mijnheer Z de overdekking boven de wegenis terug verwijderd? En kan hij dan eisen dat mijheer Z de deur aan de zijgevel terug dichtmaakt en opnieuw in zijn voorgevel een deur plaatst zoals oorspronkelijk zodat hij de wegenis niet meer gebruikt? (Want in feite dient mijn nonkel enkel wegenis te verlenen aan mijn buurvrouw en mij) En hoe kan mijn nonkel de 10cm die weggenomen werd van de wegenis terug opeisen? Kan hij eisen dat de wegenis 10cm 'opgeschoven' wordt, dus dat mijnheer Z 10cm van zijn aanpalend perceel met carport moet afgeven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 feb 2018 16:18

Enkel de vrederechter kan hier een oplossing bieden, als Z en de notaris niet vrijwillig meewerken.
Vrederechter zal wel zien dat de eisen niet te duur uitvallen voor Z. Ze moeten ook haalbaar zijn. Die mens zijn hele huis terug laten verbouwen om een deur te kunnen afschaffen zal er waarschijnlijk niet inzitten.
(kort antwoordje op en lange tekst :) )

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”