Hoe syndicus opzeggen

Lesleysmet
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hoe syndicus opzeggen

#1 , 25 feb 2018 14:57

Goede middag,

Ik ben sinds vorig jaar eigenaar van het gelijkvloers appartement van een blok van 3 eigenaars, op het eerste verdiep is het ook recent een nieuwe eigenaar en op het 2de verdiep ook een eigenares die hier ondertussen al 15j woont.
Nu hebben ze hier in het verleden enorme discussies gehad en door het gerecht is er een syndicus aangesteld, iedereen wilt van de syndicus vanaf, het contract loopt dit jaar af en daar ben ik heel blij om want deze syndicus kost ons veel geld, maar deftige antwoorden krijgen dat zit er duidelijk niet in.
Ik heb reeds achter de contracten gevraagd want tot op de dag van vandaag weet ik niet bij welke maatschappijen we zitten ivm de gezamenlijke kosten en de blokpolis.
Blijkbaar is het moeilijk om deze gegevens te krijgen, wat absoluut niet ok is volgens mij.

Kunnen we bij de volgende vergadering zeggen dat we ermee stoppen? Ook al zou de stemming 2 tegen 1 zijn? Of moet dit met een opzegbrief gebeuren?
Ik lees zoveel verschillende dingen dat ik door het bos de bomen niet meer zie.
Moeten we dit punt op de agenda zetten?
We zijn maar met 3 eigenaars moeten er verschillende kandidaten zijn?
Ik hoop langs deze weg eens een duidelijk antwoord te krijgen :)

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 feb 2018 15:58

Van wie krijgen jullie de jaarlijkse afrekening? Dat is dan de syndicus, of zijn firma. Die moet je opzeggen, minstens 3 maanden voor einde contract. En als je dat niet weet, in welke maand is deze syndicus bij jullie begonnen? tel daar dan 3 maanden vanaf en zeg een paar weken voordien aangetekend op. Brief wel opstellen in naam van de gezamenlijke mede-eigenaars, en ook door allen ondertekend. Zorg ervoor dat jullie al een andere syndicus hebben tegen de AV.

adsummam
Berichten: 581

#3 , 25 feb 2018 16:25

”Brief wel opstellen in naam van de gezamenlijke mede-eigenaars, …..”

B.W. Art. 577-8 § 6
Het ontslaan van een syndicus gebeurt dan ook uitsluitend in een wetsconforme bijeengeroepen (B)AV :

B.W. Art. 577-6 § 2
Het initiatiefrecht voor een (B)AV ligt duidelijk bij de syndicus. De wetgever redeneert sequentieel : pas indien de syndicus niet reageert, gaat het initiatiefrecht over naar een van de ondertekenende mede-eigenaars.

Reclame

adsummam
Berichten: 581

#4 , 25 feb 2018 16:27

Opgelet : het volstaat niet om over ”minstens 20% van de quotiteiten te beschikken om een BAV te beleggen”.

B.W. Art. 577- 6 § 2

De wetgever redeneert duidelijk sequentieel:

Eerst een aangetekende brief uitgaande van de ME’s aan de syndicus, pas indien dan na verloop van 30 dagen geen bijeenroeping verzonden is, vervalt het initiatiefrecht van de syndicus:

B.W. Art. 577-6 § 2 eerste lid

en gaat het over op een ondertekenende ME.

adsummam
Berichten: 581

#5 , 25 feb 2018 16:33

Ontslag syndicus :

B.W. Art. 577-8 § 6
B.W. Art. 577-8 § 1
B.W. Art. 577-6 § 4
B.W. Art. 577-6 § 5
B.W. Art. 577-6 § 2

(B)AV met als enig agendapunt : Ontslag syndicus.

Kort door de bocht en gevaarlijk:

B.W. Art. 577-8 § 1

U zou dus op in de loop van de vergadering zonder syndicus zijn en de aanstelling van een nieuwe aan de rechter moeten vragen.
Daarnaast ook:

B.W. Art. 577-6 § 10

Een meer voorzichtige werkwijze is:


Voorafgaand overleg onder de ME’s over de keuze van een nieuwe syndicus (en controle syndicuscontract).


B.W. Art. 577-6 § 2


Formulering uitnodiging (B)AV:

1) Ontslag van huidige syndicus ingaand op datum van xx/xx/201x
2) Benoeming van een nieuwe syndicus met ingang op datum xx+1/xx201x

3) Aanduiden van Dhr. MM en Mevr. LL tot mandaathouders voor het ondertekenen van het syndicuscontract

4) (Bij syndicus mede-eigenaar ”om niet”) Aanduiden van Dhr./Mevr. Xxx tot mandaathouder om de inschrijving (ondernemingsloket) van het mandaat van de syndicus te laten vermelden bij de gegevens van de VME in de KBO.


Neem in het contract de bepaling op dat, na ondertekening, alle ME’s een kopie ontvangen.

Tips :

Houd rekening met een eventuele opzegperiode in contract scheidende syndicus, vermijd schadevergoeding.

Leg zo mogelijk de wisseldatum op : datum vergadering + 1 maand maar uiteraard voor de datum einde contract syndicus.


Inzagerecht documenten betreffende de agendapunten in de periode voor de AV:

Dat het gaat over de verandering van syndicus doet geen afbreuk aan het normale verloop en de normale verplichtingen:

verschillende offertes
inzagerecht stukken (hier syndicuscontracten)

Gewoonlijk is voorzien dat de stukken ter inzage liggen in het kantoor van de scheidende syndicus. Hier is het aangewezen dat de bijeenroeping vermeldt dat de inzage gebeurt bij een neutrale persoon : voorzitter RvME, commissaris, jongste dagvoorzitter, ……

adsummam
Berichten: 581

#6 , 25 feb 2018 16:40

B.W. Art. 577-8 § 4 11 °

Uiteraard behoort het syndicuscontract tot een van de documenten waarvan u, als een onder de ME's, inzage kan vragen (versta eisen).

adsummam
Berichten: 581

#7 , 25 feb 2018 16:49

B.W. Art. 577-8 § 1

Syndicus zijn is een binair gegeven :

Aangesteld zijn door de AV (of uitzonderlijk door de rechter)
EN
een overeenkomst gesloten hebben met de VME.

Ten overvloede :

Beslissingen in de AV worden genomen op basis van een stemming volgens quotiteiten.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”