Pagina 1 van 1

termijn herstelling verwarmingsketel

Geplaatst: 19 feb 2018 15:12
door koen999
ik heb in een appartementsgebouw een verwarmingsketel op aardgas en tweejaarlijks dient er een onderhoud te gebeuren door de fabrikant, telkens ik dat onderhoud wil inplannen komen ze met een wachttijd van twee a drie weken, wat ik toch lang vind maar goed daar kan iknog mee leven.
Nu is hij echter al een keer in panne gevallen en dan moet ik ook nog vijf a zes dagen wachten eer de fabrikant iemand kan sturen.
Gedurende al die tijd zit dus iedereen in het appartementsgebouw zonder warm water of verwarming.
Is dit geoorloofd?
Bestaat er voor de leverancier geen max tijdsspanne waarin de herstelling dient te gebeuren?

Re: termijn herstelling verwarmingsketel

Geplaatst: 19 feb 2018 15:37
door bosprocureur
Als u geen overeenkomst hebt met die fabrikant om 7 op 7 en 24 op 24 in onderhoud en/of depannage te voorzien, dn vrees ik er een beetje voor.

Bent u nu echt verplicht om met die ene hersteller in zee te gaan? Er zijn energiemaatschappijen die prompte herstelling beloven, mits natuurlijk een passend contract. Of gewoon eens googlen om een verwarmingsspecialist in de omgeving te vinden ?

Re: termijn herstelling verwarmingsketel

Geplaatst: 19 feb 2018 19:11
door Franciscus
Als de installatie wat jaren op de teller heeft kan het ook zijn dat de stukken niet meer voorradig zijn en men bij fabrikant (niet de plaatser) terecht moet of dat stuk zelf speciaal moet gemaakt worden.
Dit is zeker voor ketels die ouder zijn dan 10 jaar.

Re: termijn herstelling verwarmingsketel

Geplaatst: 20 feb 2018 17:48
door koen999
Het is een Buderus ketel, 6 jaar oud. Ik ben er vrij tevreden over maar niet over de wachttijd De installateur zegt zelf niet aan dit soort ketels te werken, dus ik moet telkens naar de Buderus service bellen.

Re: termijn herstelling verwarmingsketel

Geplaatst: 20 feb 2018 19:19
door Franciscus
Als het de ketel dus in het binnenste van het toestel is zou dit kunnen. Wij hebben enkele jaren geleden ook een defect gehad aan de ketel ( ander merk) installateur heeft enkele uren gezocht maar niets gevonden dus moest het iets zijn in het ketelelement zelf - dat was ook zo en het is een technieker van de fabrikant die een nieuwe ketel heeft geplaatst. Garantie was net verstreken .. maar de aangerekende kosten waren beperkt - alles werd trouwens ineens terug gecontroleerd was in prijs inbegrepen.
Het is wel de installateur die de fabrikant in kennis heeft gesteld en deze hebben dan met ons de afspraak gemaakt.