Mollenverjager - hoge tonen - geluidsoverlast

Bisschop
Topic Starter
Berichten: 52

Mollenverjager - hoge tonen - geluidsoverlast

#1 , 18 feb 2018 14:49

Hallo,

Onze buren hebben sinds kort van die aparaatjes in hun tuin geplaatst die elke 10 seconden (!) een hoorbare hoge toon produceren. Luid is dat niet, maar ik word daar knettergek van. Blijkbaar om mollen te verjagen. Rustige, landelijke omgeving, dus dat geluid eist onmiddellijk en continu mijn aandacht op. Mijn hersenen slagen er niet in dit te negeren.

Ik ga uiteraard eerst eens horen of ze die dingen niet willen uitzetten, desnoods enkel als wij buiten zijn.. Maar voor mijn gemoedsrust zou ik graag al weten of ik in het slechtste geval, nl. bij de (vrede)rechter, enige kans van slagen heb om hen te dwingen die apparaatjes niet meer te gebruiken?

Met vriendelijke groeten,
Mark

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bisschop
Topic Starter
Berichten: 52

#2 , 19 feb 2018 12:15

Blauw

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 feb 2018 13:44

Jonge mensen horen over het algemeen hogere tonen beter dan oudere mensen. In theorie horen jongen mensen tot 18 kHz, maar ik kende vroeger iemand die zo'n hondenafschrikapparaatje perfect kon horen (frequentie tussen 20 en 25 kHz).

Kans bestaat dus dat de TS er daadwerkelijk last van heeft (als hij een jong iemand is) en de oudere buurman totaal niets hoort. Een geavanceerde dB-meter (met oscilloscoop) kan dit wel uitmeten, en indien de TS er effectief last van heeft, denk ik niet dat zijn vraag onterecht is.

Eerst beleefd overleggen met de buur. Als dat niet helpt, een vriendelijk AS, en als dat niet helpt, inderdaad vrederechter...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Bisschop
Topic Starter
Berichten: 52

#4 , 19 feb 2018 13:57

Dank voor on-topic antwoord!

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 feb 2018 14:10

Ik ben net geen dertig en ik hoor dat ook. Misschien doet dat apparaat niet wat het beloofd en zend het te lage tonen uit?

Bisschop
Topic Starter
Berichten: 52

#6 , 19 feb 2018 14:16

Dat vermoed ik idd ook...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 feb 2018 14:20

Defect van het toestel is idd ook een mogelijkheid. (Geen idee of die toestellen ook effectief werken, maar bon, dat doet weinig ter zake, hier.) Als dit voor de vrederechter zou komen, is de kans groot dat hij de buurman gewoon vriendelijk vraagt om een andere methode te kiezen om de mollen te verjagen.

Maar als je een beetje een goede relatie hebt met de buur en hem verteld dat je last hebt van het apparaat omdat je het daadwerkelijk hoort, is de kans al héél groot dat het zo opgelost geraakt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 feb 2018 14:47

Nochthans blijkt uit het weinige wetenschappelijk onderzoek dat naar het probleem is gevoerd, dat ook hoge tonen die niet hoorbaar zijn permanente gehoorsbeschadiging en tinnitus kan veroorzaken. Hoog tijd dus dat hier een fatsoenlijke regelgeving voor komt.

gargameldecaramel
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 feb 2018 17:51

Beweren dat in een "Rustige, landelijke omgeving, " het geluid van enkele mollenverdrijvers een erstige verstoring van het algemene geluidsspectrum veroorzaakt noopt m.i. toch tot enige zelfrelativering!! In uw logica mag het dus wel als er al veel ander geluid is, of?
U kan naar de vrederechter gaan met een klacht tegen uw buur, maar hoe gaat u dat motiveren? Aangezien het geluid slechts tijdelijk aanwezig zal zijn (en in het slechtste geval zeer miniem niveau) versterkt dat uw eis geenzins. Het zal eerder een imago scheppen van onverdraagzame neurotische buur.
Laatst gewijzigd door gargameldecaramel op 19 feb 2018 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 19 feb 2018 17:58

Ik moet Gebruiker21 hier toch in bijtreden.
Ook honden hebben van die geluiden (meer) last.
Is de TS de enigste of ook nog andere familieleden of kinderen die het geluid horen?

Toen een familielid een woning in stedelijke omgeving had gekocht kreeg hun hond ook last ...maar niet te duiden vanwaar. De toen jonge kinderen hadden achteraan de grote tuin ook meer last dan vooraan.
Een dienst bij onze gemeente heeft dan eens nazicht komen doen na enig aandringen- en wat bleek een bedrijf achter de woning had een machine staan die effectief die tonen produceerde. Een kleine (verplichte) aanpassing en probleem was opgelost. Die dienst beschikte wel over aangepaste apparatuur.

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 19 feb 2018 18:11

Met een dBA meter zal het niet lukken men heeft daarvoor een ander type van meter nodig is mij toen gezegd door de directeur van die dienst.
Met die meter was het direct te zien op de meter.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 19 feb 2018 18:23

De geluidsintensiteit van die toestelletjes op batterijen is maar een fractie van zelfde soort geluid geproduceerd door industriële installaties.
Die toestelletjes hun geluidsgolven dragen slechts een paar meter ver.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”