Handelspand - onverdeeldheid

quiller
Topic Starter
Berichten: 3

Handelspand - onverdeeldheid

#1 , 25 feb 2008 16:51

Ik hoop hier enig advies te vinden. Volgende situatie stelt zich :

Mijn moeder is via erfenis voor 50% eigenaar geworden van een groot handelspand. De overige 50% is verdeeld tussen verschillende personen. Dit alles is dus in onverdeeldheid. De huidige huurder (een groot concern) heeft nog een looptijd van 10 jaar.

Volgens artikel 815 van het burgerlijke wetboek zou (als wij het goed interpreteren) dit betekenen dat als één eigenaar er wil uitstappen (ook al heeft deze slechts 5% in handen) de hele boel automatisch openbaar verkocht wordt.

Mijn vraag is dit inderdaad zo? Wat zijn mogelijke eventuele oplossingen?


Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 25 feb 2008 20:22

Ik zou dat huurcontract ook eens goed lezen: wellicht heeft deze (handels)huurder speciale clausules doen opnemen ingeval van een verkoop.

Oplossing: afstand van onverdeelde delen (= elkaar uitkopen); maar men moet het dan eens zijn over de prijs natuurlijk.

quiller
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 25 feb 2008 21:49

Er is een clausule dat redevco (inno) recht van voorkoop heeft (of hoe heet dat ook alweer) dus zijn zijn in principe ingedekt... feit is dat mijn moeder overweegt om alles in een patrimoniumvennootschap onder te brengen, maar het probleem met betreffend pand daar in te brengen is dat bij verkoop van eigendom van zulk een vennootschap hierop een hoge factuur aan vennootschapsbelasting dient betaald te worden ...

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”