Koelunit op 10 cm van granslijn

dirkpype
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Koelunit op 10 cm van granslijn

#1 , 07 feb 2018 12:50

Onze buurman heeft een koelunit (om zijn wijnkelder koel te houden) geplaatst op 10 a 20 cm van de grenslijn. Zelf worden we er enorm door gestoord : onze slaapkamer is daar 5 meter vandaan en die unit slaat alle 8 min aan en met veel lawaai weer af. Bovendien zien we telkens hij aanslaat onze lampen heel lichtjes flikkeren . Kunnen we daar iets aan doen ? De unit is ongeveer 1 m³ groot

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 feb 2018 14:44

Hoeveel DB heeft deze unit voor aller je spreekt over geluidsoverlast ?

Deze toestanden zelf mee gemaakt en 25 jaar geleden moest ik me schikken aan 30 DB hoeveel dit nu op dit ogenblik is zou ik moeten opzoeken.
Maar eerst moet je weten hoeveel lawaai de unit produceert, en dan kan je maatregelen laten treffen via de vrederechter.

Vergeet niet dat 30DB in de nacht veel is, overdag hoor je 30DB bijna niet
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 07 feb 2018 19:32

Voorts had ik begrepen dat een koelunit beschouwd wordt als een bouwsel (zoals een tuinhuis omdat een sokkel,gegoten werd) zodat de voor een tuinhuis van toepassing zijnde regels qua afstanden toepassing zijn. Als dit zo is (ben bijna 100% zeker) kan je een bouwovertreding claimen. Geluidsoverlast blijft hoedanook inderdaad een tweede criterium.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 feb 2018 19:51

Voorts had ik begrepen dat een koelunit beschouwd wordt als een bouwsel (zoals een tuinhuis) zodat de voor een tuinhuis van toepassing zijnde regels van toepassing zijn. Als dit zo is (ben bijna 100% zeker) kan je een bouwovertreding claimen. Geluidsoverlast blijft hoedanook inderdaad een tweede criterium.
Ik denk dat de koel unit enkel de motor van de koeling is, en niet een unit zoals een bouwsel, want het dient om de wijnkelder te koelen van de buur.

1m³ is voor een unit niet klein, waardoor ik denk dat daar reeds geluiddempende elementen inzitten, ten zij er een kelder is zoals een supermarkt :lol:
En een unit is geen bouwsel maar enkel een verplaatsbare groot koffer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 08 feb 2018 16:19

Een koeling bestaat vaak uit twee units : een binnen- en een buitenunit. Een unit heeft minstens een warmtewisselaar en een ventilator en produceert soms lawaai. Verplaatsbaar? Sommige wel, maar de meeste niet. Binnen- en buitenunit zijn met leidingen verbonden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Milo72
Berichten: 1016

#6 , 08 feb 2018 16:28

Enkel de buitenunit is 1m3 ? Die elke 8 minuten aanslaat ? Om een wijnkelder op temperatuur te houden ?
Lijkt me weinig realistisch ... de koelunit om een ganse oplegger op -18ºC te houden is nog geen 1m3 ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 feb 2018 16:50

Natuurlijk weten we niet of het een kelder is van 1000m², dan zou je bijna aan een 1m³ kunnen komen voor de buiten unit, de binnen unit is dikwijls groter, bij mij vroeger had ik een werkplaats 80m² gekoeld en daar was de verdamper binnen wel een kleine m³
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lukasi
Berichten: 1140

#8 , 09 feb 2018 12:11

Heren , of het nu een unit is van 1m³ of 10m³ of nee eentje van 0,99m³ speelt in dit geval toch gene rol?
Of is het een nationale sport om zich te verdiepen in mieredetails en het belangrijkste maar te vergeten?
De kern vn de zaak is dat er een constructie is geplaatst op 10 cm van de perceelgrens.
Is dit onroerend gemaak door de plaatsing dan is dit verboden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 feb 2018 12:39


De kern vn de zaak is dat er een constructie is geplaatst op 10 cm van de perceelgrens.
Is dit onroerend gemaak door de plaatsing dan is dit verboden.
Een koelaggregaat is altijd roerend, hoe deze ook geplaatst mag zijn, die kan ten allen tijde weg genomen worden zonder grote ingrepen. .

Wat die 10cm betreft dit is natuurlijk een andere zaak, desnoods de vrederechter !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#10 , 09 feb 2018 12:58


De kern vn de zaak is dat er een constructie is geplaatst op 10 cm van de perceelgrens.
Is dit onroerend gemaak door de plaatsing dan is dit verboden.
Een koelaggregaat is altijd roerend, hoe deze ook geplaatst mag zijn, die kan ten allen tijde weg genomen worden zonder grote ingrepen. .

Wat die 10cm betreft dit is natuurlijk een andere zaak, desnoods de vrederechter !
Daar ben ik het niet mee eens. Een buitenunit is een bouwsel en niet roerend want hij staat op een betonnen sokkel. Ik ben nog niet gepensioneerd en heb dus weinig tijd om door regels te ploeteren maar k probeer.

Bovenop de plaatsingsplaats zijn er natuurlijk de mogelijke geluidsoverlasten ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 feb 2018 14:41

Dit kan zo een unit zijn

Afbeelding
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”