Gevaarlijke bomen van buur

guida52
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Gevaarlijke bomen van buur

#1 , 05 feb 2018 14:48

Hallo ,

Tijdens de storm van enige weken geleden zijn er enkele bomen van de buren op mijn dak gevallen .
Dit waren dode dennen en ik had de buren al jaren geleden gewaarschuwd dat het een kwestie van tijd zou zijn voor ze zouden omgaan en , gezien de overheersende windrichting , op mijn dak zouden vallen .

De kleinere bomen zijn nu dus gevallen . De brandweer heeft ze komen opruimen en heeft de gebroken pannen hersteld . Gratis , de pannen had ik nog liggen want in 2016 is het dak vernieuwd en zijn er wat pannen achtergelaten door de aannemer .

Ook nu werd me weer de belofte gedaan dat ze iemand zouden laten komen om hun bosje , een stuk bouwgrond , te laten opkuisen . Maar er gebeurt helemaal niks . En de 2 dikste bomen staan te wiebelen bij elk windje en die gaan met zekerheid ook weer op mijn dak terecht komen . Waarom zouden ze ook ….de brandweer komt gratis en anders is het toch voor de brandverzekering . Alleszins goedkoper dan een tuinman in te schakelen !

Ik heb geprobeerd te klagen bij KBC verzekeringen waar hun de brandverzekering hebben .
Maar daar raak je nergens binnen bij een verantwoordelijke . Uiteindelijk is het KBC die straks opdraait voor de kosten .

Hoe kan ik druk zetten op die eigenaar om die bomen eindelijk op te kuisen ?

Alvast bedankt voor het advies .
Guido

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 feb 2018 15:03

U stuurt een aangetekende brief met daarin de vermelding dat u reeds vele malen mondeling dezelfde vraag gesteld heeft

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 05 feb 2018 15:05

U hebt al schade gehad ..hebt ud at aangegeven aan uw brandpolis.
Met uw dossier hopelijk zijn her aangetekende schrijven bij kan u daarna naar de vrederechter.
Deze zal dan mogelijk een deskundige kunnen aanstellen (eventueel op kosten van de vragende partij)...
Bespreek dit met uw verzekering.
Staan de bomen op een wettelijke afstand ...kan afwijken per regio en per gemeente.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 05 feb 2018 15:43

“Art.35.Hoogstammige bomen mogen slechts op een door vast en erkend gebruik bepaalde afstand geplant worden; bij ontstentenis van zodanig gebruik mogen hoogstammige bomen slechts op twee meter, andere bomen en levende hagen slechts op een halve meter van de scheidingslijn tussen twee erven worden geplant.”(7 oktober 1886 Veldwetboek).

Vraag op de griffie van het vredegerecht welke de door vast en erkend gebruik bepaalde afstand is. Stel uw buur desgevallend aangetekend in gebreke. Daag hem bij in gebreke blijven voor de vrederechter
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

guida52
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 feb 2018 17:57

Dank voor de reacties !

Ik ben al lang geleden bij de gemeente geweest omwille van die bomen .
Want ik heb daar zeer veel overlast van , mijn hele tuin ligt na elke windvlaag bezaaid met takken
Maar daar zeggen ze dat ik niets , helemaal niets kan eisen over geen enkele boom . Waar die ook staat .

En hier wordt een beetje naast de kwestie gereageerd .
Het gaat me nu vooral om 2 dode bomen . Dat zijn kolossen van 15 à 20 m hoog
Die schade van dode bomen wordt normaal niet vergoed door de verzekering want nalatigheid van de eigenaar .
Dat is elders hier op dit forum te lezen .
Probleem is dat de betrokken verzekering dat niet weet .
Als die ( KBC verzekeringen ) dat zou weten zouden ze waarschijnlijk een aanmaning of waarschuwing sturen naar de buren . Maar met KBC kan je geen contact mee hebben . Enkel met de plaatselijke agent en die kiest waarschijnlijk de weg van de minste weerstand voor zijn klanten .

Dus wat heb ik aan een aangetekende brief ? de bomen gaan dan evengoed nog vallen .....de eventuele schade wordt vergoed door de verzekering .
Alleen , ik wil helemaal niet dat die bomen op mijn dak vallen bij de volgende storm !

De verzekering is nog niet moeten tussenkomen , lees mijn eerste bericht nog eens goed . Alles werd hersteld door de brandweer . Doordat het kleinere bomen waren is het beperkt gebleven tot wat gebroken pannen .

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 05 feb 2018 18:14

Kijk, als u een zaak tegen uw buur wil opstarten of de nodige documentatie wil hebben als er iets zou gebeuren dan moet u zorgen dat u voldoende bewijzen hebt . Die kan u uzelf bezorgen door via aangetekend schrijven de buur in gebreke te stellen waarin u hel wijst op de reeds ondergane schade hem ook wijzen op de schade die mogelijk kan ontstaan door de dode bomen.
Uw verzekering kan u daarin bijstaan ... met de verzekering van uw buur hebt u rechtstreeks niets te maken op dit moment.
Ook de kosten van uw pannen kunnen teruggevorderd worden door uw verzekering van de andere.
Ook de brandweer heeft een kost.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”