Achterburen leggen gemeenschappelijke gracht dicht.

Caroline_L
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Achterburen leggen gemeenschappelijke gracht dicht.

#1 , 04 feb 2018 20:44

Aan de achterzijde van ons perceel grenst een gemeenschappelijke gracht. Op ons grondplan staat duidelijk 1/2 van gracht. Vorig jaar is het perceel achter ons verkaveld en staat er sinds kort een huis. Hun tuin die aan onze achterzijde grenst bevat dus ook een gedeelte van deze gracht. Nu hebben zij zonder onze weten om of toestemming deze gracht dichtgemaakt met de nodige buizen weliswaar. Hun reden was dat dit te gevaarlijk is voor kinderen. Nu loopt onze tuin achteraan wat naar beneden en kon het regenwater bij overvloedige regen opgevangen worden in de gracht. Nu deze toe is maken wij ons hierover wel zorgen nu het water niet meer weg kan lopen. Onze tuinafsluiting staat ook net voor de gracht. Kunnen zij zonder toestemming van ons dit zo maar doen? Waar kunnen we hierover terecht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 feb 2018 09:18

Ga eens horen bij uw gemeente. Een gracht ligt er gewoonlijk met een reden.Mogelijks zal er in de toekomst wateroverlast zijn. Lig jij in een overstromingsgebied? Waar gaat dat water dan heen eens jullie terrein voorbij? En was het aan de andere zijde ook al ingebuist? Komt het water van de achterbuur nu op uw grond?

Caroline_L
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 feb 2018 11:45

Ik zal zeker eens nahoren bij de gemeente maar dacht geen overstromingsgebied. Achter hun perceel liggen weilanden dus bolle akkers waarbij het water wordt afhevoerd nazr de grachten. Hun tuin ligt zeker 50 cm hoger dan de onze dus is best mogelijk dat hun water bij ons terecht komt. Het is er nu al drassig en onze tuin ophogen is geen optie. Aangezien het weilanden zijn liggen er nergens buizen. Ons huis ligt hoger dus denk niet dat het tot aan onze achterdeur komt. Maar toch maak ik me zorgen.

Reclame

Caroline_L
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 feb 2018 12:23

Heb naar de gemeente gebeld en het gaat niet zomaar over een gracht maar over een waterloop met een nummer dus zij mogen dit zeker niet zonder goedkeuring en moet er ook onderzocht worden of de percelen ernaast geen wateroverlast krijgen. Kan even duren dus ik wacht hun antwoord af.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 05 feb 2018 16:13

Best uw gesprek even bevestigen via mail, kwestie het niet te laten liggen bij de gemeente. Het zijn binnenkort gemaanteraadsverkiezingen, dus het goede moment even aan de boom te schudden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”