Problemen met onderburen

MentalParadox
Topic Starter
Berichten: 12

Problemen met onderburen

#1 , 02 feb 2018 18:03

Lang verhaal... Ik ben eigenaar en bewoner van het 4de verdiep dakappartement in onze blok. Onder mij woont een huurder van de persoon die zowel het 1ste als het 3de verdiep bezit. Elk appartement heeft een inkomhalletje met twee deuren. Dat van mij heeft de deur met sleutel aan de buitenkant (deur aan de binnenkant niet), dus dat halletje is wettelijk deel van mijn eigendom. De andere appartementen hebben hun deur met sleutel aan de binnenkant. Puur wettelijk gezien (staat ook zo in de basisakte) zijn die halletjes 'gemeenschappelijk'.

Nu, ik wil menselijk zijn, en ik ga dus geen problemen maken dat ze hun jassen in die halletjes hangen, of hun schoenen daar zetten. De deuren zijn normaal gesloten en ik heb daar toch niks verloren. De huurder van het derde verdiep maakt het echter té bont, en zet haar volle vuilzakken in het halletje, terwijl ze hardnekkig de buitendeur laat openstaan. Resultaat: niet te harden stank in de gang, helemaal tot bij mijn voordeur het verdiep erboven.

Ik heb de eigenares een keuze gegeven, oftewel blijven de zakken staan en gaat de buitendeur dicht, of de zakken gaan weg en dan mag van mij die deur open blijven. De eigenares heeft de huurder al een paar maal aangeschreven, maar de huurder weigert iets te ondernemen. Ik sluit de buitendeur elke keer ik er voorbij kom, maar de huurder is nu begonnen met spieën te plaatsen zodat dit niet meer kan. Ze weet dus perfect wat er aan de hand is en weigert iets te veranderen.

Kan ik iets ondernemen? Kan de eigenares iets ondernemen? Ik heb indertijd op vraag (eis) van de eigenares zelf mijn fiets uit de gang moeten verwijderen en op straat zetten, en een week later was hij gestolen. Kan toch niet dat ik als mede-eigenaar machteloos ben en die huurder alles mag?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 03 feb 2018 22:27

Bedoel je met “buitendeur” de deur van t 3e naar uw vierde via de traphall? t Derde moet nooit naar t vierde dus kan je die toch gewoon sluiten aan uw kant? Wel de vluchtwegen bij brand openhouden.

Zoniet naar de vrederechter om een dwangsom te eisen telkens er iets staat in het halletje (brandveiligheid/vluchtweg)

MentalParadox
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 05 feb 2018 17:05

Bedoel je met “buitendeur” de deur van t 3e naar uw vierde via de traphall? t Derde moet nooit naar t vierde dus kan je die toch gewoon sluiten aan uw kant? Wel de vluchtwegen bij brand openhouden.

Zoniet naar de vrederechter om een dwangsom te eisen telkens er iets staat in het halletje (brandveiligheid/vluchtweg)
Neen, dat bedoel ik niet. Elk appartement heeft twee deuren tussen de gang en het appartement. Tussen de gang en de appartementen is elke keer een kort inkomhalletje voorzien waar mensen hun jas hangen en schoenen zetten. Wanneer ik zeg "buitendeur" wil ik zeggen de deur tussen de gang en het inkomhalletje van de appartementen. "Binnendeur" is de deur tussen het inkomhalletje en het appartement zelf. Haar zakken staan niet in de weg, maar omdat ze de buitendeur laat openstaan hang er wel een stank in de gang tussen het derde en vierde. Vooral in de zomer. Bij mij is die inkomhal mijn eigendom, omdat mijn deur met slot aan de buitenkant is, maar bij haar is dit andersom en is die inkomhal legaal gezien "gemeenschappelijk".

Situatieschets in foto hieronder.

https://imgur.com/YGBWPaf

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 05 feb 2018 19:54

Als dat een gemeen deel is mogen ze er niets plaatsen zeker geen vuilzakken.
ofwel eigenaars duidelijk laten maken dat ze anders 'problemen' krijgen.
Ik vermoed niet dat er een syndicus is.
Als alle eigenaars samen beslissen zullen de huurders moeten inbinden.
Desnoods naar vrederechter gaan.

MentalParadox
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 06 feb 2018 16:59

Als dat een gemeen deel is mogen ze er niets plaatsen zeker geen vuilzakken.
ofwel eigenaars duidelijk laten maken dat ze anders 'problemen' krijgen.
Ik vermoed niet dat er een syndicus is.
Als alle eigenaars samen beslissen zullen de huurders moeten inbinden.
Desnoods naar vrederechter gaan.
De eigenaar weet hiervan. Ze heeft de huurders al verschillende keren gewezen op hun fouten, maar ze willen niet luisteren. Er is een syndicus, namelijk Annenco. Zij kunnen ook niks meer ondernemen. De huurder wil naar niemand luisteren. Ik heb geen geld voor een rechtszaak. Kom net uit een lange werkloosheidsperiode.

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 06 feb 2018 17:07

Is een gemeen deel dus syndicus moet optreden.
Er mogen geen privé goederen en helemaal geen vuilnis gestockeerd worden in de gemene delen. Zeker niet in de gang.
Er is een akte - een reglement gebouw en vermoedelijk een huishoudelijk reglement.
Vermoedelijk zal daar wel instaan wat kan en wat niet....mogelijk zelfs met een 'boete' regeling.

MentalParadox
Topic Starter
Berichten: 12

#7 , 07 feb 2018 03:41

Is een gemeen deel dus syndicus moet optreden.
Er mogen geen privé goederen en helemaal geen vuilnis gestockeerd worden in de gemene delen. Zeker niet in de gang.
Er is een akte - een reglement gebouw en vermoedelijk een huishoudelijk reglement.
Vermoedelijk zal daar wel instaan wat kan en wat niet....mogelijk zelfs met een 'boete' regeling.
In de basisakte staan enkele dubbelzinnigheden over die inkomhalletjes...

"Derde verdieping: appartement gemerkt “A3”, op het plan van afbakening genummerd kavel 6, omvattend:
In privatieve en uitsluitende eigendom: de volledig benutbare ruimte van dit appartement binnen de muren en de deur, en onder meer: inkomsas, hal, WC, berging, gang, bad-kamer, slaapkamer, woonkamer met keuken; ..."

"Verder zijn gemeenschappelijk: de ingang voor de appartementen met de deur, voorhallen en traphallen, de trappen naar de privatieve kavels, de plaats voor de tellers der appartementen, de installaties voor parlofoon, bel, deuropener en videofoon (voor zover deze installaties zich bevinden buiten het appartement), alle veiligheidsinstallaties voor de bestrijding en preventie van brand of elk ander ernstig onheil, andere zaken voor de evacuatie van personen en goederen in een geval van onheil, en verder alle delen van het onroerend goed, welke niet bestemd zijn tot het uitsluitend gebruik van één der mede-eigenaars en welke gemeenschappelijk zullen zijn volgens de Wet en het gebruik."


Syndicus en eigenares weten ervan, en proberen (puur dankzij de druk dat ik op hen zet) de huurder tot de orde te roepen, maar ze luisteren niet. Ben naar de politie gegaan voor overlast aan te geven. Zie geen andere optie.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”