waar kan ik kijken of VME is opgesteld en KBO nummer bemagtigen

kurtvanl
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

waar kan ik kijken of VME is opgesteld en KBO nummer bemagtigen

#1 , 31 jan 2018 12:41

Beste,



Ik ben sinds een kleine 2 jaar syndicus geworden van ons appartementsgebouw residentie Breughel in Schoten .

Nu had ik begrepen dat de syndicus zich verplicht moet aanmelden bij KBO voor 1 pril 2018.Maar om dit te doen dient er een VME te zijn . Waar kan ik vinden dat dit effectief is opgericht het gebouw dateert van 1978 dus ik ga ervanuit dat dit er sowieso moet zijn ., echter ik kan geen ondernemings nummer vinden in de databanken.



Alvast bedankt voor uw antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Berichten: 916

#2 , 31 jan 2018 13:11

Tenzij in de basisakte vermeld zou worden dat "het gebouw ontrokken wordt aan het appartementsrecht," want dan betreft het alvast geen VME met rechtspersoonlijkheid. En een VME zonder rechtspersoonlijkheid kan geen ondernemingsnummer bekomen!

Onze professionele syndicus is aan het uitzoeken hoe deze clausule uit onze basisakte kan verwijderd worden, zonder die € 1500 te moeten betalen om de basisakte te laten aanpassen. Daar we maar met drie eigenaars voor drie appartementen zijn, is dat € 500 per kavel.

Een VME zonder rechtspersoonlijkheid kan juridisch aangevallen worden, maar kan zich niet als VME verdedigen en dat is een groot probleem.
Ik heb al heel het internet afgeschuimd, maar nergens vind ik info over een financieel haalbare oplossing hiervoor.

adsummam
Berichten: 581

#3 , 01 feb 2018 15:54

# 2 ontbinden VME
B.W. Art. 577-12
geeft duidelijk aan dat u de kosten zal moeten dragen van een :

(B)AV
authentieke akte

Alternatief :

Duid een syndicus mede-eigenaar ”om niet” aan in de AV.

Kosten :

jaarlijks : premie BA syndicus ( ≈ € 100)

eenmalig : inschrijven mandaat syndicus in KBO via ondernemingsloket ( ≈ € 80 + onkosten ondernemingsloket)

Reclame

Tope
Berichten: 916

#4 , 04 feb 2018 10:54

@ adsummam

Weet jij toevallig ook hoe een VME, zonder een financiële kater, een ondernemingsnummer kan bekomen wanneer de basisakte vermeldt dat "het gebouw ontrokken wordt aan het appartementsrecht"?

observer
Berichten: 109

#5 , 04 feb 2018 14:28

als de appartementswet niet van toepassing is, heeft de VME ook geen rechtspersoonlijkheid, moet dus niet, kan ook niet een inschrijvingsnummer hebben.

mvg

adsummam
Berichten: 581

#6 , 04 feb 2018 17:17

Bij een ”gebouw onttrokken” is er eigenlijk geen VME, #5.

Liefst in samenspraak met de andere ME’s :

B.W. Art. 577-8 § 1

biedt u de mogelijkheid uw situatie te regulariseren.

Vermits u het initiatief neemt is er niets dat u verbiedt alle tussenkomende partijen : opmaker verslag, notaris, advocaat, syndicus, etc. prijs te vragen, al zijn de ”vrije beroepen” dit niet gewoon.

Uiteindelijk ligt enkel de kost van de inschrijving bij de hypotheekbewaarder vast.

Tope
Berichten: 916

#7 , 04 feb 2018 22:04

als de appartementswet niet van toepassing is, heeft de VME ook geen rechtspersoonlijkheid, moet dus niet, kan ook niet een inschrijvingsnummer hebben.

mvg
Dat wist ik al wel.
Wij hebben een officiële syndicus en, om een aantal redenen, zouden wij graag een VME oprichten mét rechtspersoonlijkheid én een inschrijvingsnummer.
Kan dat op een andere manier dan door deze clausule tegen betaling van € 1500 uit de basisakte te laten lichten?
Alvast heel erg bedankt voor uw antwoord.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”