appartement gekocht, plots nieuw dak?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: appartement gekocht, plots nieuw dak?

#16 , 31 jan 2018 12:08

Fout van de verkoper: de loyauteitsplicht (precontractuele informatieplicht). Mits kan aangetoond worden dat de verkoper dit wist en verzwegen heeft.
Bewijslast wel bij TS.

.
De vele wilde ideeën die soms op een AV naar voor gebracht worden, staan natuurlijk niet in de notulen van die vergadering. Dat zou het verslag te dik maken. Als een verkoper die allemaal moet gaan onthouden en dan aan zijn koper bekend maken, kan hij soms lang bezig zijn. Zolang er geen beslissing is van de AV blijven het maar ideeën. Niet meer dan dat, en hoeft hij, volgens mij, de koper hiervan niet op de hoogte te brengen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#17 , 31 jan 2018 12:22

Laat ons nu niet zwanzen.
De wet op de mede-eigendom bepaalt zeer precies welke info aan de potentiële koper moet worden meegedeeld.
Toekomstige beslissingen die worden genomen NA de verkoop behoren daar niet bij!
Hoe zou dat trouwens mogelijk zijn?

zie ook: http://www.berquinnotarissen.be/public/ ... ent_AL.pdf
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#18 , 31 jan 2018 12:49

TS kan dit niet aanvechten. Dat is zo duidelijk als iets.
Elke eurocent besteed aan advocaat gaat de riool in.

Het is toch duidelijk dat men een verkoper niet aansprakelijk kan stellen voor het niet meedelen van een
beslissing die op ogenblik van verkoop zich in de toekomst situeert en dus nog onbestaande was.
Laat ons in eerste plaats beleefd blijven.

Dit heeft ook niets met de wettelijke mededelingsplicht te maken in verband met de mede-eigendom, maar de melding van verborgen gebreken waarvan de eigenaar weet van heeft bij verkoop (en moedwillig verzwijgt).
Geldt zowel voor verkoop van een auto (en die heeft geen VME) als voor een huis als voor een appartement met mede-eigendom.
Moeilijkheid blijft bewijs want er is geen schriftelijk bewijs. Anderzijds is er op dat moment nog geen contract dus kan aangetoond worden met alle middelen van recht (ook getuigen en vermoedens).

Als er een kans is dat ik 17000 EUR (of iets in die grootte-orde) op een ander persoon kan verhalen, en hiervoor 150 EUR moet uitgeven om hier meer zicht op te krijgen, dan is mijn keuze snel gemaakt.
Dat wil ik TS meegeven.
Alle andere adviezen zijn even waardevol.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#19 , 31 jan 2018 13:59

Wat u schrijft geldt wel voor het privatief, niet voor de gemene delen.
Daar vormen de notulen de wet.

Waarom? Niet alle eigenaars wonen in het gebouw en nemen ook niet allemaal deel aan de AV.
Daardoor zijn ze niet op de hoogte van de smalltalk die bovendien geen enkele juridische waarde heeft.

Dat is de ratio legis waarom de mededelingsplicht werd ingesteld, met oa de notulen van de laatste drie jaren om zo een
idee te vormen omtrent genomen beslissingen die nog niet zijn uitgevoerd of werden uitgesteld of weggestemd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#20 , 31 jan 2018 14:34

Wat u schrijft geldt wel voor het privatief, niet voor de gemene delen.
Daar vormen de notulen de wet.

Waarom? Niet alle eigenaars wonen in het gebouw en nemen ook niet allemaal deel aan de AV.
Daardoor zijn ze niet op de hoogte van de smalltalk die bovendien geen enkele juridische waarde heeft.

Dat is de ratio legis waarom de mededelingsplicht werd ingesteld, met oa de notulen van de laatste drie jaren om zo een
idee te vormen omtrent genomen beslissingen die nog niet zijn uitgevoerd of werden uitgesteld of weggestemd.
Heb je hiervan rechtspraak? Of parlementaire voorbereidingen.

Als iedereen het weet, maar het is nog niet behandeld op de VME en het gebrek is verborgen, dan weet ik niet waarom de vrijwaringsplicht voor verborgen gebreken in het gemeenschappelijk gedeelte, niet zou gelden. Het gaat toch om een verborgen gebrek in het aandeel in het gemeenschappelijk gedeelte, waardoor ook de waarde van de totaliteit van het goed daalt?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#21 , 31 jan 2018 14:47

Wie bewijst dat "iedereen het weet"?
Staat het in de notulen?
Werd het probleem ooit geagendeerd voor een AV?

Graag rechtspraak die ingaat tegen deze bepalingen van de wetgeving op de gedwongen mede-eigendom.

verder: "Ze hadden mij toen verteld dat er niks op de planning stond. Ik had dit gevraagd voor ik het kocht."
Indien het toch op de planning stond (=goedgekeurd als agendapunt) dan heeft
TS misschien een kans.

Aangezien het eerst werd gestemd na de verkoop kan het dus niet.

"Het gaat idd over de isolatie die verplicht is in 2020, maar tijdens het bekijken van het dak kwamen ze tot de conclusie dat die volledig versleten was en dus vernieuwd moet worden."

De vraag is dus zelfs niet relevant want bij plaatsen isolatie moet er sowieso een nieuw dak op!

Geen spijkers op laag water zoeken aub.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#22 , 31 jan 2018 17:29

Wie bewijst dat "iedereen het weet"?
Desgevallend getuigen en vermoedens. Dat is de uitdaging.
Graag rechtspraak die ingaat tegen deze bepalingen van de wetgeving op de gedwongen mede-eigendom.
Het feit dat de wet zegt dat bepaalde documenten moeten worden overgemaakt, betekent nog niet dat andere feiten niet in aanmerking kunnen worden genomen. De wet sluit dit alvast niet uit naar mijn weten.
Verder blijft de wet op de geborgen gebreken m.i. onverkort van toepassing en legt geen striktere bewijslast op voor gedwongen mede-eigendom.
Deze wet is bovendien vrij recent, dus een voorafname van nog niet bestaande rechtspraak lijkt me erg kort door de bocht.
verder: "Ze hadden mij toen verteld dat er niks op de planning stond. Ik had dit gevraagd voor ik het kocht.".
Irrelevant of het al dan niet op de planning stond. Weten of behoren te weten volstaat voor verborgen gebreken.

"Het gaat idd over de isolatie die verplicht is in 2020, maar tijdens het bekijken van het dak kwamen ze tot de conclusie dat die volledig versleten was en dus vernieuwd moet worden."

De vraag is dus zelfs niet relevant want bij plaatsen isolatie moet er sowieso een nieuw dak op!
Ik ben niet technisch onderlegd om te bepalen of de isolatievereisten zonder nieuwe dakbedekking mogelijk zijn.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#23 , 31 jan 2018 17:35

Van mij mag TS gerust het advocatengild steunen hoor in het raam van "uitdagingen".
Persoonlijk vind ik dergelijke roekeloze raadgevingen ongehoord, maar dat is enkel mijn mening.
Iedereen is vrij zijn mening te hebben. En iedereen heeft recht op zijn uitdagingen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38596

#24 , 31 jan 2018 18:24

Idd voor renovatie in een appartementsgebouw kunnen er zeker leningen afgesloten worden. Best is dat met ganse blok een akkoord te maken.

wolfje1991
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#25 , 02 feb 2018 12:56

Ik heb ook de andere eigenaren gecontacteerd via mail, en daar heeft een van de eigenaren gemeld dat het dak al jaren aan vernieuwing toe is. Dus was er al jaren spraken van dat het vernieuwd zou worden.
Dat dit niet in de verslagen vermeld wordt is vreemd aangezien dit geen kleintje is. Maar toch een bedrag is van 45 tot 50k, mijn nieuwe buurvrouw heeft ook een appartement onder mij gekocht en ook zij was hier niet van op de hoogte gebracht.

Diezelfde eigenaar die mn Mail had beantwoord had mij verteld dat zijn notaris en verkoper dit wel vermeld hadden. Hij wist het dus wel, terwijl mijn verkoper en notaris niks hadden verteld(waarschijnlijk omdat ik het dan niet had gekocht).

De vorige eigenaar was ook op die vergaderingen aanwezig(stond in de verslagen) Hij wist wel degelijk dat het dak een enorme kost zou meedragen, en ondanks ik vroeg of er toekomstige plannen waren voor grote verbouwingen heeft hij toch 'nee' gezegd. Dit valt wel degelijk onder het verzwijgen vind ik.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#26 , 02 feb 2018 13:11

In de notulen staat enkel wat er beslist werd betreffende de punten die op de dagorde van de AV stonden.
Blijkbaar werd het nooit door een eigenaar op de dagorde geplaatst.
Daaruit blijkt dat er toen nog geen hoogdringendheid was aangezien niemand het nodig vond om het op de dagorde te laten
plaatsen. Gesprekken buiten de AV om hebben geen enkele juridische waarde in deze context.
Elke advocaat zal u dat vertellen aan een uurtarrief van rond de 150 EUR.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

adsummam
Berichten: 581

#27 , 03 feb 2018 16:06

Mogelijk bent u niet alleen om tegen een scherpe financiële situatie aan te kijken.

Vraag de syndicus om de mogelijkheid van een VME-lening te overwegen.

zoekmachine : +vme+lening

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#28 , 03 feb 2018 16:16

In de notulen staat enkel wat er beslist werd betreffende de punten die op de dagorde van de AV stonden.
Blijkbaar werd het nooit door een eigenaar op de dagorde geplaatst.
Daaruit blijkt dat er toen nog geen hoogdringendheid was aangezien niemand het nodig vond om het op de dagorde te laten
plaatsen. Gesprekken buiten de AV om hebben geen enkele juridische waarde in deze context.
Elke advocaat zal u dat vertellen aan een uurtarrief van rond de 150 EUR.
Ik ben het niet eens met dit standpunt van Asperger.
Als je kan aantonen dat het om een gekend maar verzwegen verborgen gebrek gaat, dan kan dit onder een precontractuele fout vallen.
Het is niet omdat het niet op de dagorde van de VME heeft gestaan, dat het geen verborgen gebrek kan zijn en de verkoper zich hierachter kan verbergen. Dat zou mooi zijn: de boel staat op instorten (maar niet zichtbaar) en de bewoners kunnen kiezen: ofwel bespreken we het officieel op de dagorde (en wordt het tegenwerpelijk aan derden) ofwel verzwijgen en verkopen we snel allemaal terwijl we van krommenaas gebaren. Kans is groot dat die fictie doorprikt zal worden. Ook al zijn er 1000 verslagen van de VME zonder dit punt op de agenda.
Dat kan maar concreet geadviseerd worden op basis van de feiten. En dat zal inderdaad ongeveer 150 EUR kosten (wat dat betreft ben ik het wel eens met Asperger).
Gebreken moeten niet hoogdringend zijn om als verborgen gebrek te worden gecatalogeerd.

Mijn advies is dus met je dossier naar een advocaat gaan. Kost inderdaad ongeveer 150 EUR. Dan heb je in concreto een idee of het enigszins de moeite loont hier een zaak van te maken.

Als je niet naar een advocaat gaat, dan ken je het resultaat. Je hebt 150 EUR bespaard. En zal met zekerheid ook niets kunnen recupereren.
NB: zekerheid dat je wél kan recupereren, gaat je niemand kunnen geven. Dat hangt af van de feitelijkheden én de rechtbank.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#29 , 03 feb 2018 17:19

Een dak zogezegd op instorten staat, jarenlang, maar nooit door ook maar één eigenaar op de dagorde van de AV is geplaatst....
veel succes gewenst!!!!
Mijn mening is dat TS nodeloos op kosten wordt gejaagd.

Meer algemeen: Waarom heeft TS het dak niet bekeken of door deskundige laten bekijken vooraleer hij kocht? Als het in slechte staat is dan was dat zichtbaar. Wat zichtbaar is geldt alleszins al niet als verborgen gebrek. Als het dak onbereikbaar is dan was dat ook zo voor de vorige eigenaar en kan men dus niet aantonen dat hij het wel wist. Hij kan het dan niet opzettelijk verborgen hebben.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”