Gemeenschappelijke dakgoot

Arne12
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Gemeenschappelijke dakgoot

#1 , 26 jan 2018 18:20

Dag allemaal

Weet hier iemand een antwoord op:, ik vind het nergens in de codex:

We zijn met drie rijhuizen naast elkaar op de zelfde dakgoot aangesloten. 1 ->2 -> 3 ->4.
Er is een lek tussen nr. 2 en 3.
De eigenaar van huis 2 heeft een dakwerker ingeschakeld die (heel duur) een nieuwe zinken dakgoot zal leggen bij zijn huis.
Die dakwerker belde naar mij om te zeggen dat mijn (tot nu toe perfect functionerende, niet lekkende) dakgoot,
na zijn reparatie zal lekken omdat die niet van zink is.

Hij vertelde me dat ik verplicht was mijn goede dakgoot ook te vervangen en dat ik anders bij lekkages na zijn werken in gebreken kan worden gesteld.
Klopt dit? Ik vind dit heel vreemd...

Groeten
Arne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jan 2018 18:49

een normale zinkbewerker neemt 40cmm van de buren langs beiden zijden mee, en nu zijn de zijden overgangen in een soort rubber.

Wat u dakgoot betreft dit is u zaak en hij moet zich niet moeien wat u doet, je kan niet verplicht worden die ook te herstellen laat staan te vernieuwen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 26 jan 2018 19:50

Begrijp ik goed dat hij een dakgoot in een ander metaal geplaatst heeft, en dat u daarom spoedig ook een lekkende goot zou hebben?

Heeft die loodgieter met u overlegd voor hij aan de reparatie/vervanging begon ?

Reclame

Arne12
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jan 2018 10:57

Mijn dakgoot is gemaakt in kunststof denk ik met epdm in gelegd. De buurman laat zijn dakgoot in zink monteren. (Was voorheen zo een als de mijne).
De dakbewerker belde mij dat ik verplicht was om dit ook te doen, en dat ik in gebreke zou worden gesteld als er een lek zou zijn omdat het voor hem onmogelijk is om de twee te hechten. Klopt het niet dat hij dit zou moeten kunnen als dakbewerker en anders op een andere manier bij mijn buurman moet werken?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 27 jan 2018 12:25

Hij beschadigd een goed aflopende goot, en zal ze dus ook in goed werkende staat moeten achterlaten. Laat voor aanvang van de werken zeker een plaatsbeschrijving van uw goot maken. Ofwel tegensprekelijk, en als hij weigert vraag je dat te doen aan een deskundige, landmeter of architect. Maak ook voldoende foto's van uw goot.
Het is heel eenvoudig voor hem om een lap kunststof te kleven op uw bestaande gootbekleding, en die dan een stukje in de nieuwe goot te laten rusten (niet te kleven). Aan zijn zinken goot zal hij wel een kleine opkant moeten maken om het terugvloeien van het water te voorkomen. Hij moet er alleen de juiste producten voor gebruiken, maar die zal hij dus waarschijnlijk moeten gaan aankopen, en dat kost meer dan aan u een nieuwe goot te verkopen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”