Eigendomsverwerving

Kead
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Eigendomsverwerving

#1 , 22 jan 2018 20:04

Eventjes de situatie schetsen.
Ik had een appartement in een gebouw met een syndicus.
Er was een 'reserve' pot aangelegd van 1020 € / appartement.
Om de 6 maanden kregen we een rekening gepresenteerd met alle gemeenschappelijke kosten.
Op 23/3/2017 werd de akte getekend en had ik het appartement officieel verkocht.
In juli kreeg ik een 400 € terug van de reserve pot, de kosten van de periode 01/01 - 23/03 waren hierbij afgetrokken.

Vorige week kreeg ik plots een mail van deze syndicus met de melding dat ik nog 578,1 € moest betalen voor elektriciteitsverbruik.
Het elektriciteit was ook gemeenschappelijk, met elk hun aparte tellers.

Ik dacht dat men dit hadden verrekend in juli, omdat ik voor ik het appartement verliet de elektriciteit standen heb moeten doorgeven.

Nu beweerd de syndicus dat het bedrag die werd afgehouden van de reservepot kosten waren voor de gemene delen voor de periode van 01/01 tem 23/03 + de kosten voor eigendomsverwerving van 300 €.

Ik vind 578,10 € nogal veel voor elektriciteitsverbruik van 3 maanden, die men nu pas wil incasseren. Bijna een jaar na datum, ik heb natuurlijk de bewijzen van de meterstanden niet meer.

Iemand een idee of dit wel allemaal kan kloppen? Want ik vertrouw de syndicus voor geen meter.
Wat zijn eigendomsverwerving? En is dit altijd 300 €?
Ik ben niet voorzien op zo'n kost, mag ik vragen om deze in x aantal keer te betalen?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 22 jan 2018 21:38

Bij verkoop van een appartement moet de notaris aan de syndicus een dossier opvragen (laatste jaarverslagen, etc, etc). Hiervoor rekent de syndicus kosten aan. Dit staat normaliter in de basisakte. 250-300€ is een gangbaar tarief.

Er is een werkfonds en een reservefonds. Veelal ook een waarborgfonds. Dat laatste is een bedrag dat je eenmalig betaalt zodat de syndicus een buffer heeft op het werkfonds om de rekeningen te kunnen betalen. Dit waarborgfonds krijg je terug bij verkoop (na aftrek openstaande kosten). Het reservefonds - dit is een spaarpotje dat een VME aanlegt voor toekomstige grote werken (bv lift vernieuwen) - is verworven door de VME en krijg je dus NIET terug bij verkoop (tenzij door u met de koper anders overeegekomen).

Wat jij “reservepot” noemt is ws het werkfonds : voorschotten die je bv per kwartaal betaalt om de gemeenschappelijke kosten te betalen.

Syndicus moet je wel een gedetailleerde afrekening bezorgen. Bv blokpolis tot datum akte, ... etc.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 23 jan 2018 08:22

Hou er ook rekening mee dat de nutsmaatschappijen maar 1 (één) maal per jaar een eindafrekening opmaken.
Syndicus kon U dus nog geen eindafrekening opsturen. Hij had wel een provisie kunnen vragen voor die laatste 6 maanden.
Verwervingskosten zijn waarschijnlijk een som die de syndicus kan opvragen voor het opmaken van een extra afrekening die hij moet opmaken telkens een mede-eigenaar zijn eigendom verkoopt en moet overgemaakt worden aan de notaris. Dat bedrag staat normaal in zijn overeenkomst met de VME

Reclame

Kead
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jan 2018 11:27

Bedankt voor de antwoorden. Ben ik al wat wijzer uit.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”