Wie is verantwoordelijk schade dichtgedraaide kolomkraan?

Octavia
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Wie is verantwoordelijk schade dichtgedraaide kolomkraan?

#1 , 14 jan 2018 13:10

Na terugkeer van een paar maanden in het buitenland hebben we in november een erkend bedrijf ingeschakeld om na te zien waarom een van radiatoren in de living niet warm werd. De conclusie was dat er best een nieuwe aansluiting gemaakt zou worden van de radiator naar de hoofdleiding in onze living. Oorzaak zou een jarenlang dichtslib proces kunnen zijn. (appartement uit ca. 1932).

We gingen met dit voorstel akkoord. De rekening voor deze check up is aan het bedrijf door ons betaald. Daarna kwam men in december met twee technikers om de verbouwing aan onze radiator af te werken. Alle medebewoners hadden een mailtje ontvangen waarin ik hen op de hoogte stelde van het feit dat die bepaalde ochtend voor een tijdje de hoofdkraan in de algemene kelder voor die specifieke leiding werd afgesloten.

De techniker constateerde echter dat de kolomkraan die hij wilde afsluiten al dichtgedraaid was. Hij zette de kraan open en de radiator werd warm. Probleem opgelost.

Nu willen we de faktuur van de onnodige komst van de techniekers aan de VME doordeclareren. Dit wordt geweigerd omdat er geen klachten van andere medebewoners ontvangen waren. Men stelt dat het daarom ons probleem is.

We zijn het daamee niet eens aangezien wij schade hebben geleden door een actie van een onbekend iemand in een ruimte die bij de algemene delen van het gebouw hoort. Er is aantoonbaar bewijs; de werkbon van het bedrijf waarop de dichtdraai actie vermeld staat.
Er zijn tientallen redenen te bedenken waarom er door anderen niet geklaagd is.

Mijn stelling is dat de geleden schade door de VME aan ons voldaan moet worden en dat de VME die schade weer kan vorderen van diegene die de kraan heeft dichtgedraaid. Het is dan aan de VME om die bewijslast te verzamelen.

Klinkt dit redelijk of zou de VME hier in haar gelijk staan?
Met dnk voor uw aandacht,
Octavia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 14 jan 2018 13:52

U maakt geen kans.
Uit uw uitleg leid ik af dat het een collectief systeem is voor het hele gebouw.
Dat betekent dat de VME instaat voor de goede werking van de
gemeenschappelijke stijgleidingen.
In plaats van zelf actie te ondernemen had u de syndicus op de hoogte moeten brengen dat er
geen warm water meer door de stijgleiding stroomde. Dan had men de kraan op kosten van de
VME kunnen laten 'heropenen". Nu niet want u hebt nagelaten het probleem mee te delen
aan de syndicus en hebt u een onbekwame chauffageman een opdracht gegeven die er zelfs niet aan dacht
om eerst te controleren of de kraan wel opengedraaid was.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Octavia
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jan 2018 17:22

Het bedrijf dat we te hulp geroepen hebben is het bedrijf dat sinds 1jaar door de VME is ingeschakeld voor onderhoud etc. van de chaufage.
Wij hebben er niet aan gedacht om dit als een gemeenschappelijk probleem te zien. Het is door het desbetreffende bedrijf ook niet zodanig aangemerkt.
Op de factuur staat: Bij het ontluchten werd de retour lauw. Prise zat volledig dicht door aftakking. Er dient best een nieuwe aansluiting gemaakt worden in de hoofdleiding”.

Reclame

Octavia
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jan 2018 17:32

Misschien is het ook goed om te vermelden dat de simpel bereikbare kraan zich in de doorgang bevindt naar de separate kelders en naar de achteruitgang.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 14 jan 2018 19:06

Misschien is het ook goed om te vermelden dat de simpel bereikbare kraan zich in de doorgang bevindt naar de separate kelders en naar de achteruitgang.
Onbegrijpelijk dat ze daar niet eerst gingen kijken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Octavia
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jan 2018 10:51

Dank voor je reactie Asperger!
Je hebt blijkbaar al vaak moeten aangeven dat men je geen ruimte moet laten voor interpretatie en duidelijk moet schrijven wat de vraag is.

Omdat jij in ieder geval mijn vraag serieus hebt opgepikt vraag ik je nu concreet:
“Moet ik de discussie met het verwarmingsbedrijf aangaan?”

Octavia

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 15 jan 2018 11:12

Dank voor je reactie Asperger!
Je hebt blijkbaar al vaak moeten aangeven dat men je geen ruimte moet laten voor interpretatie en duidelijk moet schrijven wat de vraag is.

Omdat jij in ieder geval mijn vraag serieus hebt opgepikt vraag ik je nu concreet:
“Moet ik de discussie met het verwarmingsbedrijf aangaan?”

Octavia
Ja. Ze hebben zich vergist. Verkeerde diagnose!
Hadden eerste keer die kraan moeten opendraaien en niet nog eens terugkomen
met twee man.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”