Meerderheid bij stemming met 3 mogelijkheden

Tcanarchy
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Meerderheid bij stemming met 3 mogelijkheden

#1 , 10 jan 2018 11:05

Hoi iedereen,

Volgende week hebben we een bijzondere algemene vergadering waarin gestemd moet worden, met 21 personen, over de herstelling van een gemeenschappelijke toegangsweg naar de garages. Deze toegangsweg wordt gedeeld door 5 appartementsblokken die elk over hun eigen VME en algemene vergadering beslissen. Voor de 21 mede-eigenaars van de toegangsweg is er op dit moment geen AV en VME, maar daar willen we dus verandering in brengen.

Voor de stemming zijn er volgens mij 3 mogelijkheden:
A - we doen niets (de situatie is al 2 jaar zo, en hoewel er een put is, is hier weinig of geen hinder door)
B - we herstellen de put (en maken het gedeelte dus opnieuw vlak, maar enkel het gedeelte waar nu schade is)
C - we vernieuwen de volledige toegangsweg (door een van de mede eigenaars voorgesteld, om zo in de toekomst andere beschadigingen te vermijden)

Nu is voor een dergelijke beslissing 3/4 meerderheid nodig. We zijn met 21, dus moeten er 16 stemmen zijn.
Hoe gebeurt de vraagstelling nu het best, want ik kan me voorstellen dat over de 3 opties A, B en C geen duidelijke verdeling zal zijn, en dus geen meerderheid, en wat dan?

Is het beter om de vraagstelling op te splitsen in twee afzonderlijke stemmingen?
1 - Doen we er iets aan of niet?
2 - Herstellen we het gedeelte of vernieuwen we de volledige toegangsweg.

De stemming voor 2 zou dan alleen doorgaan als 1 een 3/4 meerderheid behaalt heeft.

Mij lijkt dit de beste aanpak, maar ik wou eens checken met een aantal andere meningen.

Alvast bedankt voor jullie feedback,

Groeten,

Tim

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding